Street art na říčanském nádraží

30. 9. 2019

Od loňského roku mohou cestující či lidé procházející rondelem a podchodem říčanského nádraží obdivovat malby na stěnách. Vyzpovídala jsem autora maleb, street umělce, který tvoří pod uměleckým jménem Real 143. Domovskou scénu má v Karlových Varech. V Říčanech letos vymaloval část rondelu, podjezd pod tratí a pokračovat bude
u příchodu k nástupištím.

 

Vaše dílo v podchodu k říčanskému nádraží přijali lidi dle ohlasu na sociálních sítích většinou velmi pozitivně. Motivuje vás obdiv kolemjdoucích při tvorbě samotné?

Obdiv kolemjdoucích je spíše doplněk dobrého pocitu, který z malby musím mít já sám. V podchodu to jsou malby pro lidi a jsem rád, když se jim líbí a dobře na ně reagují. Pak jsem klidnější při realizaci.

 

Na většině vašich maleb v Říčanech jsou motivem zvířata. Měl jste nějaké zadání od města, nebo to byla vaše volba?

Vyloženě striktní zadání od města jsem neměl. Dohodli jsme se, že udělám návrh na první pole, a pokud bude odsouhlasen, tak mi dají volnou ruku na celý zbytek.
V prvopočátku jsme plánovali udělat podchod spíše v abstraktním stylu, hodit to do živého, světlého kabátu. Pak jsem tomu chtěl dát i nějakou myšlenku, aby malba měla i konkrétní motiv, takže jsem do toho přidal i něco navíc.

 

Tento prostor je velmi dynamický, stále zde proudí lidé více či méně spěchající. Co bylo při tvorbě inspirací?

Malby ve veřejných frekventovaných prostorech jsou dost problematické zejména v tom, že se nikdy nezavděčíte, a ani nemůžete, všem. Snažil jsem se to udělat tak, aby se to mohlo líbit co nejširšímu okruhu lidí a bral jsem v potaz, že to budou zejména laici. Volil jsem motivy zvířat, jelikož zvířata lidé všeobecně vnímají velmi pozitivně a mě napadlo, jak to spojit s abstraktním barevným pozadím, aby jednotlivá pole vypadala kompaktně. V tomto rozsahu (celkově je to veliká plocha malby) jsem musel nastavit směr, se kterým vystačím na celý podchod. Tento prostor je velmi dynamický a právě proto je na všech malbách zachycen pohyb. To si vlastně uvědomuji až teď, když se nad tím zamýšlím. Dělal jsem to asi spíš intuitivně.

 

Máte umělecké vzdělání, nebo jste v sobě objevil talent, který rozvíjí sám život?

Umělecké vzdělání nemám žádné, ale talent mám od malička, alespoň mi to říkali. Na konci základní školy jsem se ale nenechal přemluvit, abych šel na uměleckou školu. Mám vysokoškolské vzdělání stavebně-technického zaměření a znalosti z tohoto oboru uplatňuji i v tvorbě. Cit pro umění v sobě rozvíjím sám, v co nejméně zaujatém prostředí, které by mě ovlivňovalo. Sám si určuji, na co se zaměřím, na čem lpím, co mě baví a co nikoli.

 

Máte své umělecké idoly mezi street umělci, nebo by se našel i někdo z řekněme té klasické malířské scény?

Převážně mám svoje „idoly“ mezi umělci, kteří dnes vytváří umělecká díla (plátna, skulptury) nebo street art mural, ale dost často začínali bez uměleckého vzdělání tvorbou v ulicích. Určitě by se našel nejeden vyloženě klasický, ale moderní výtvarný umělec, jehož tvorba se mi líbí. Jmenoval bych například Jana Gemrota.

 

Používáte i jinou techniku malby než spreje? V čem vám sprej vyhovuje?

Spreje používám naprosto primárně, ale používám i akrylové fixy, štětce, válečky atd. Technika sprejem mi ovšem vyhovuje nejlépe. Možná proto, že jsem jí věnoval nejvíce času. Pracovat se sprejem a vybarvovat je pro mě samo o sobě větší požitek, než nanášet barvu štětcem apod. Jednu z velkých výhod vidím v tom, že sprejem se dá malovat mnohem efektivněji. Vyplňování ploch je mnohem rychlejší, barva rychle schne, takže se dá vrstvit přes sebe prakticky okamžitě. Naučil jsem se jím dělat (tahat) dlouhé rovné linky, stínovat přechody atd.

 

Máte nějakou vysněnou plochu, kde byste se rád realizoval?

Vysněné plochy určitě mám, v principu mám zájem o velké čisté plochy s hladkým povrchem. Zde můžu plně využít svůj potenciál a na hladkém povrchu docílit co největší přesnosti a čistoty. V ČR je dost těchto míst, po kterých pošilhávám.

 

Myslíte, že by městům pomohlo, kdyby vždy vyčlenila legální plochu pro tento typ tvorby? Vyhnula by se tak nechtěným malbám na omítkách domů?

Vytvoření legálních ploch má jen svoje výhody: lidé si to prostě můžou vyzkoušet, plochy mohou využívat ti zkušenější pro trénink, pak se zde mohou objevovat hodnotná díla od umělců, takže z toho vznikne vlastně taková „živá“, neustále se měnící galerie, kterou, myslím, ocení i kolemjdoucí a pozorovatelé. Rozhodně tyto plochy ničemu neuškodí a pravděpodobně zredukují „nechtěné malby“, ale přesto před nimi 100% neochrání.

 

Zdobí vaše díla i jiná města?

Já jsem Karlovarák a jsem medializován jako oficiální sprejer Karlových Varů. Mám po Varech spoustu míst, kde mám povolení od města malovat pouze já na své jméno a těchto míst po Varech naleznete dost. Mimo jiné se snažím malovat téměř v každém městě, které navštívím, ať už se jedná o malbu na zakázku, nebo mou vlastní tvorbu do portfolia. V dnešní době už si postupně vymezuji styl, kterým jdu, který má pro mě hodnotu a kterým se vyloženě bavím. Spoustu mých prací můžete nalézt na sociálních sítích po názvem Real143, nebo na internetových stránkách www.real143.com.

Dotazy položila

                         Kateřina Lauerová, tisková mluvčí města

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2019 Všechna práva vyhrazena