Organizace dopravy jako nástroj regulace dopravy ve městech

4. 4. 2021

sto Říčany má v důsledku mnoha faktorů nesnadnou dopravní situaci. Městem prochází významné silnice – první třídy I/2 a druhé třídy II/101. Nejvýznamnější vliv na dopravu v Říčanech má blízkost Prahy a připojení na dálnici D1. V důsledku každodenní dojížďky a vyjížďky je zde generováno značné množství cest realizovaných individuální automobilovou dopravou.

Na tyto skutečnosti poukazují i výsledky dopravních průzkumů realizovaných Dopravní fakultou ČVUT v Praze v roce 2019. Jednalo se v první fázi o křižovatkové průzkumy v souvislosti s budováním základní školy na Komenského náměstí. Výsledky těchto průzkumů ukázaly vyšší objemy dopravy ve městě jako takovém. Ve druhé fázi šlo o rozsáhlý směrový průzkum, který se zaměřoval na stanovení podílu tranzitní dopravy a na vybrané trasy průjezdu městem.

Výsledky ukázaly na dominantní tranzitní vazbu realizovanou po silnici I/2, ale také několik vazeb vedoucích přes centrum města. Tyto tranzitní vztahy vedoucí přes město sice nedosahují takových hodnot jako nadřazená dopravní síť, ale nejsou určitě zanedbatelné. V úzkých rezidentních ulicích mohou zjištěné intenzity dopravy způsobovat velký diskomfort. Na následujícím obrázku je vidět jeden z výsledků směrových poměrů ve městě vztažený k příjezdu po I/2 od Mukařova a výjezdu směrem k dálnici D1. Z tohoto kartogramu jsou zřejmé dominantní tranzitní směry. Obdobným způsobem byla vyhodnocena všechna sledovaná stanoviště.

Jednou z možností, jak ochránit centra měst od nežádoucí tranzitní dopravy, je zavádět taková organizační opatření, která nutí řidiče využívat komunikace a trasy, které jsou tomu uzpůsobeny  (většinou právě nadřazená silniční síť – státní a krajské komunikace). To s sebou může nést i řešení pro vnitřní dopravu města. Výhodou těchto řešení jsou často nízké náklady na jejich realizaci s možností výrazných pozitivních přínosů.

 

Z výsledků směrového průzkumu bylo mimo jiné prokázáno i objíždění Masarykova náměstí přes ulici Jizerská ve směru jízdy od západu na východ. To je pravděpodobně zapříčiněno delší dobou čekání při levém odbočení na Masarykově náměstí do ulice Široká. Na přiloženém zátěžovém diagramu z křižovatky ulic Jizerská a Široká je vidět, že intenzita vozidel, která odbočují doleva z ulice Jizerská, je vyšší než intenzita v opačném směru. Celková denní intenzita dopravy v místní komunikaci Jizerská byla zjištěna přes 4 100 vozidel. Takové intenzity jsou běžně sledovány na silnicích II. nebo III. třídy. Negativní dopadem tohoto objíždění je vyšší intenzita vozidel v rezidenční zástavbě, kde nemá doprava zdroj ani cíl.

Doprava v Jizerské za poslední roky vzrostla neúměrně a místní se stali obětí nežádoucího tranzitu přes centrum Říčan. Velká část řidičů tudy v odpolední špičce jen objíždí kolonu na náměstí. Svým průjezdem náměstím po hlavní pak ale vlastně blokují další a další řidiče při odbočení a kongesci (zácpu) tak dál umocňují.

Rozhodnutí města zavést v krátkém úseku této ulice jednosměrný provoz tak, aby nebylo možné projet v úseku od ulice Rooseveltova po ulici Otavská, je na místě. Jedná se o řešení organizačního charakteru, které nevyžaduje stavební úpravy. Díky tomu lze očekávat snížení intenzity v této rezidenční oblasti a zvýšení bezpečnosti provozu všech účastníků dopravy, včetně chodců. Dalším argumentem pro takové opatření je i existence dopravního hřiště s vchodem přímo do ulice Jizerská a též vedení nové cyklostezky Do Prahy na kole paralelně s tímto úsekem.

Každá z takových úprav s sebou může samozřejmě přinést i negativní dopady v přilehlých částech řešené oblasti. Jedná se o riziko zvýšení průjezdů přes ulici Voděradská do ulic Vltavská a Labská nebo prodloužení fronty čekajících vozidel na Masarykově náměstí. První riziko objíždění přes sousední ulice by dle našich informací mělo být eliminováno současným doplněním dopravního značení, které zamezí tranzitu, avšak neomezí rezidenty. Nabízí se též zavedení zóny 30 v této lokalitě. Masarykovo náměstí může být na první pohled vystaveno větším intenzitám dopravy, která se sem přenese právě z Jizerské. Je však též možné, že část řidičů s cílem mimo centrum zvolí plynulejší a pohodlnější trasu a zůstanou na II/101. Stejně tak obyvatelé Světic, Všestar a sousedních obcí, kteří jsou možná dnes zvyklí jezdit z Prahy přes centrum Říčan, zvolí rychlejší a vlastně správnou trasu po D1 na exit Strančice.

Aby se dal posoudit přínos navrhované organizační změny, vedení města se rozhodlo měřit stav dopravy před zavedením těchto opatření a pak s nějakým odstupem času po jejich zavedení. Měření by měla probíhat jak v ulici Jizerská, tak v ulici Voděradská a na Masarykově náměstí. Na základě těchto dat bude možné posoudit reálné dopady těchto opatření a vedení města tak může rozhodnout, zda tyto úpravy zůstanou trvalé. S tímto postupem města lze jen souhlasit. Díky porovnání stavu před a po zavedení organizačních opatření, na základě měření intenzit automobilové dopravy, je možné správně rozhodnout a vybrat takové řešení, které bude mít větší přínos a nejméně omezí život ve městě.

Petr Kumpošt, 

zástupce vedoucího Ústavu dopravních systémů, vedoucí Mobilní laboratoře pro dopravní analýzy

České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní 

 

Obr. 1 – Kartogram ukazuje počty vozidel, která mezi 6. – 18. hod. vjela od Mukařova (stanoviště 1) a do 15 minut vyjela u hřbitova směr D1 (stanoviště 6). Nejedná se o celkové intenzity, ale pouze o čistě tranzitující vozidla mezi těmito dvěma body. Z obrázku mimo jiné vyplývá, že 34 % tranzitu od Mukařova k dálnici jezdí přes centrum města.

Jeden z výstupů směrového dopravního průzkumu v Říčanech. Víme odkud, kam a kdy nám jezdí auta přes město a kolik z nich tudy jen projíždí.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena