Nová rubrika - Daňová poradna

31. 12. 2015

Nová rubrika pro rok 2016 – Účetní a daňová poradna pro podnikatele

Počínaje lednovým číslem roku 2016 bude Říčanský kurýr svým čtenářům pravidelně každý měsíc přinášet novou rubriku Účetní a daňová poradna pro podnikatele. Příspěvky do rubriky bude připravovat Ing. Věra Tauberová, která se od ledna 2016 stala novou majitelkou a ředitelkou firmy RADIUS Říčany s.r.o.

Položili jsme  Ing. Tauberové několik otázek, abychom čtenářům přiblížili nejen samotnou společnost RADIUS Říčany s.r.o., ale také i pracovní záměry a plány nové majitelky.

Můžete našim čtenářům představit společnost RADIUS Říčany s.r.o.?

RADIUS Říčany s.r.o. poskytuje komplexní služby v oblasti vedení finančního i mzdového účetnictví a odborné poradenství a zastupování klientů již 20 let a pracuje s týmem zdatných a profesně velmi dobře vybavených a zodpovědných pracovníků.  Portfolio jeho klientů je skutečně široké a bohaté – od drobných živnostníků až po velké obchodní společnosti. Pokud bych měla vyjmenovat hlavní zásady naší práce, pak musím uvést komplexnost služeb a individuální a maximálně zodpovědný přístup ke každému z našich klientů, kterých v současnosti máme více než 70.

Stala jste se novou majitelkou již zavedené a 20 let dobře fungující firmy.  Plánujete v nejbližší budoucnosti nějaké změny či novinky?

Mým hlavním cílem je od prvního dne mé účasti ve společnosti udržet plynulý chod firmy a bezproblémové poskytování kvalitních služeb našim zákazníkům tak, jak byli dosud zvyklí. Účetní firma je živý organismus, jehož fungování je hodně ovlivněno platnou legislativou, respektive termíny, které nám a našim zákazníkům ukládá zákon. Pro období do data 31. 1. 2016 (respektive 30. 6. 2016) jsou tedy před námi (vedle běžné měsíční agendy) daňová přiznání. To je základ naší práce pro stávající i nově příchozí zákazníky, na tom určitě nic měnit nebudeme.

Už jsme si docela zvykli na fakt, že legislativa se hodně a často mění. Od ledna 2016 však vstupují v platnost opravdu hodně zásadní změny zejména v oblasti DPH, které nejsou úplně jednoduché a současně jsou zcela zásadní. A každý podnikatel jim musí dobře porozumět. Proto jsem se rozhodla jako určitou novinku v naší práci nastartovat projekt Účetní a daňové poradny v Říčanském kurýru, neboť věřím, že informace zde zveřejněné pomůžou mnoha podnikatelům zorientovat se lépe v dané problematice a vyhnout se tak případným chybám a také sankcím. Jako další novinku v naší činnosti jsme připravili i nabídku odborných školení a konzultací tzv. „ušitých na míru“ pro řešení konkrétních potřeb konkrétních firem, které si například účetnictví zajišťují samy, ale potřebují odborné vzdělávání.  

Jak budete vybírat jednotlivá témata Účetní a daňové poradny?

Mám připravený rámcový tematický plán pro každé číslo Říčanského kurýru. Při stanovení témat jsem se snažila respektovat dané období, ve kterém se číslo dostane ke čtenářům. Například v tomto čísle se budu věnovat problematice kontrolního hlášení k DPH, neboť první kontrolní hlášení bude sice podáváno nejpozději 25. 2. 2016, ale toto hlášení se bude týkat účetních případů (nebo chcete-li obchodních případů), které proběhnou právě v lednu 2016. Sankce za nesplnění povinností jsou pro podnikatele dosti značné, proto považuji za nezbytné problematiku s dostatečným předstihem dobře vysvětlit.

Mohou se čtenáři obracet na společnost RADIUS Říčany s.r.o. nebo na vás osobně s případnými dalšími dotazy nebo poptávkou služeb?

Ano, zcela určitě. V takovém případě doporučuji objednat se na telefonu 728832303 k osobní schůzce, která může proběhnout v sídle naší společnosti na adrese Edvarda Beneše 467/7 Říčany, nebo třeba v provozovně zákazníka. Odkazuji i na naše webové stránky www.radiusricany.cz, které sice v nejbližších dnech doznají jisté změny, ale jsou stále platné a funkční.

Chcete závěrem našeho rozhovoru čtenářům vzkázat něco osobního?

Na prvním místě chci všem čtenářům popřát do roku 2016 zejména zdraví. Potom také krásné mezilidské vztahy a v neposlední řadě i úspěch a uspokojení z práce, ať již vykonávají jakoukoliv profesi. Zdraví je dar, který si všichni musíme opečovávat, mezilidské vztahy si musíme vzájemně budovat a udržovat. Uspokojení z práce zažijeme tehdy, když budeme svou profesi vykonávat zodpovědně a správně a s potěšením.  A k tomu vám může pomoci právě RADIUS Říčany s.r.o.

 

Účetní a daňová poradna pro podnikatele
– DPH a kontrolní hlášení v roce 2016

 

Jako téma první letošní poradny jsem vybrala změny v oblasti zákona o DPH a administrativy s tím spojené. Celou problematiku rozdělím do několika logických celků a pokusím se čtenářům na tomto omezeném prostoru vysvětlit, CO budeme podávat, KDY budeme podávat a JAK budeme podávat. Nejprve ale musím zodpovědět otázku, PROČ vůbec k těmto změnám pravidel dochází.

Důvod je jednoznačný – je to snaha maximálně zamezit daňovým podvodům v oblasti DPH, ke kterým docházelo zjednodušeně řečeno tak, že firma A prodala své zboží či služby firmě B, ale z tohoto obchodu jako prodávající neodvedla státu DPH, kterou si naopak firma B u státu nárokovala a také vyinkasovala jako svůj odpočet. Obdobou pak byly i situace, kdy k žádnému obchodu ve skutečnosti vůbec nedošlo, ale firma si nárokovala odpočet DPH z fiktivních faktur. Křížová kontrola prodávající a kupující firmy (jako logický nástroj k odhalení těchto nezákonných postupů a praktik) v dosud fungujícím systému obecně probíhala pouze v nepatrném množství případů, a to při klasických jednotlivých kontrolách prováděných finančním úřadem, nebo pak také v rámci úkonů speciálních vyšetřovacích týmů. A právě z těchto důvodů jsou nyní plátci DPH ze zákona povinni podávat tzv. kontrolní hlášení. K obsahu kontrolního hlášení se ještě v tomto článku vrátím, nyní vysvětlím, JAK a KDY jej budeme podávat.

Kontrolní hlášení bude podáváno pouze a výhradně elektronicky, odesláním souboru ve formátu xml s předem definovaným obsahem a strukturou vět. Stejné pravidlo o povinné elektronické formě podání platí nově od 1. ledna 2016 také pro podání samotného přiznání k DPH (které už známe), a to poprvé již 25. ledna 2016 (tedy pro hlášení DPH za prosinec 2015 pro měsíční plátce DPH a pro hlášení DPH za 4. čtvrtletí 2015 pro čtvrtletní plátce DPH). Jakákoliv jiná forma podání (tedy například vyplněný papírový formulář) od ledna 2016 již není přípustná a správce daně takovéto podání nepřijme. Termíny pro podání kontrolního hlášení jsou velmi důležité a dle mých dosavadních zkušeností z komunikace s podnikateli není mezi plátci DPH v tomto ještě stále jasno. Poprvé se bude kontrolní hlášení podávat za leden (respektive za 1. čtvrtletí) roku 2016. Frekvence podávání kontrolních hlášení závisí na právní formě osoby, která jej podává. Fyzické osoby mají situaci trošku jednodušší, podávají kontrolní hlášení ve frekvenci stanovené jim pro podání přiznání k DPH.

Tedy: Fyzické osoby měsíční plátci DPH podají první kontrolní hlášení a přiznání k DPH za leden 2016 nejpozději 25. 2. 2016 a dále pak každý měsíc. Fyzické osoby čtvrtletní plátci DPH podají první kontrolní hlášení a přiznání k DPH za 1. čtvrtletí roku 2016 nejpozději 25. 4. 2016 a dále pak každé čtvrtletí. Právnické osoby bez rozdílu podávají kontrolní hlášení měsíčně – vždy nejpozději 25. den po uplynutí kalendářního měsíce, tedy poprvé 25. 2. 2016 za leden 2016. Přiznání k DPH ale právnické osoby podávají ve frekvenci jim stanovené. V praxi to skutečně znamená, že i když je právnická osoba registrována jako čtvrtletní plátce DPH, tak je její povinností podávat kontrolní hlášení měsíčně, i když samotné přiznání k DPH bude ze zákona podávat čtvrtletně.

A aby situace byla ještě složitější, tak zde musím upozornit, že pro podání kontrolního hlášení neplatí podnikateli velmi často využívaná tzv. pětidenní lhůta pro toleranci opožděně podaného daňového tvrzení. Jinak řečeno – přiznání k DPH lze podat i 5 dní po termínu, aniž by z tohoto zpoždění vyplývaly jakékoliv sankce, ale kontrolní hlášení musí být podáno v termínu bez jakékoliv tolerance. Sankce za opožděné podání kontrolního hlášení byť o jediný den později je stanovena na 1.000 Kč, a pokud by poplatník nereagoval ani po výzvách správce daně, sankce se zvyšuje až na maximální částku 50.000 Kč.

K  samotnému obsahu kontrolního hlášení budu na tomto prostoru velmi stručná, uvedu jen tolik: Smyslem kontrolního hlášení je křížově porovnat shodu údajů, uváděných dodavatelem a odběratelem. Obsahem kontrolního hlášení budou informace o tom, mezi kým a kdy proběhlo plnění, jaký doklad tuto skutečnost zachycuje a v jaké to bylo hodnotě. Kontrolovanými a povinně vyplňovanými údaji tedy bude DIČO, datum uskutečnění zdanitelného plnění, evidenční číslo daňového dokladu a cena. Pokud bude cena zdanitelného plnění vyšší než 10.000 Kč, bude toto plnění v kontrolním hlášení povinně uváděno jednotlivě a položkově (samostatně na každém řádku), pokud bude cena plnění nižší než 10.000 Kč, bude toto plnění uvedeno v hromadném součtu všech plnění do 10.000 Kč jednou částkou na jednom řádku hlášení.

Všechna podaná kontrolní hlášení budou za přísných bezpečnostních opatření uchovávána a také testována na shodu a správnost dat. Pokud bude nějaká transakce vyhodnocena jako riziková či nesprávná, bude informace poskytnuta správci daně a ten následně zahájí daňovou kontrolu u konkrétního poplatníka. Jak je patrné z výše uvedených skutečností, změny v oblasti DPH jsou hodně zásadní nejen tím, že budeme mít povinnost vyplňovat nový formulář. Velká změna nastane i v termínech a způsobu zpracování účetnictví. Mým cílem bylo vysvětlit čtenářům základní principy a pravidla těchto změn z obecného pohledu.

Pro zodpovězení doplňujících otázek nebo řešení konkrétních situací se můžete objednat na osobní konzultaci na telefonním čísle 728832303 nebo na vera.tauberova@radiusricany.cz.

Věra Tauberová

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena