Místní akční plány v ORP Říčany

3. 3. 2017

V současné době je rozvoj technické výchovy prioritou vzdělávací politiky v ČR, rozvíjí se tak na základních školách, ale i na dalších školských a zájmových zařízeních.

Touto problematikou se zabývá také projekt Místní akční plány v ORP Říčany. Na tři otázky týkající se oblasti polytechnickévýchovy odpovídá ředitel Muzea Říčany Jakub Halaš.

Co si myslíte o tom, že se polytechnická výchova (dříve známá spíše pod názvem pracovní vyučování) vrací na základní školy?

Je to bezpochyby pozitivní trend, který snad povede k narovnání nepřirozeného stavu. Podstatná část populace nikdy pořádně neokusí kreativní činnosti spojené s tvorbou výrobků, používáním nářadí a nástrojů. Jen částečně se tématu dotýká výtvarná výchova. Z toho plyne i následný nezájem o středoškolské řemeslné nebo vysokoškolské technické obory. Mám zkušenost z jedné říčanské školy, že žáci 9. třídy, kteří prošli projektem zaměřeným na praktické řemeslné dílny, ještě na poslední chvíli přepsali přihlášku na obor umělecký truhlář.

Mají základní školy na Říčansku odpovídající zázemí a dostatek materiálního vybavení pro práci s dětmi v oblasti polytechnické výchovy, nebo raději oslovují organizace, které pro ně zorganizují program na míru?

Říčanské školy se ve svých možnostech velmi liší. Bohužel někde se z prostorových důvodů odborné učebny zrušily, někde slouží skvěle, jinde se teprve začnou stavět. Každopádně zájem o výukové programy zaměřené na různá témata polytechnické výchovy je. Programy realizujeme dle možností v mateřských a základních školách v Říčanech i širokém okolí, nebo na Říčanské hájovně. Zásadní je, že probuzený zájem dětí pak motivuje učitele, aby se touto prací dále zabývali.

Je podle Vás v našem regionu dostatek kvalifikovaných pracovníků či pedagogů pro výuku technických oborů?

Vzhledem k tomu, že celý obor byl dlouho v útlumu a po této kvalifikaci nebyla poptávka, je jich velmi málo. Snažíme se pedagogům pomoct, nabídnout jim metodiky co a jak je v polytechnických oborech možné s žáky dělat, ukázat jim i jiné formy výuky, motivovat je.V posledních letech, kdy se v rámci několika projektů intenzivně zabýváme polytechnickým vzděláváním, vycházíme učitelům ZŠ vstříc nabídkou asi 20 akreditovaných kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Učitelky MŠ s námi realizují a po další 3 roky se mohou stát účastníky projektu „Oborový mentoring v polytechnickém vzdělávání“, který je zaměřen na jejich osobnostní a profesní rozvoj.

 

MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN VZDĚLÁVÁNÍ V ORP ŘÍČANY plánuje v měsíci dubnu 2017 ve spolupráci s Muzeem Říčany workshop v Didaktickém centru geologie pro pedagogické pracovníky a další případné zájemce. Pro bližší informace sledujte stránky projektu www.map.ricany.cz

Chcete se zapojit do zajímavé diskuze, navázat kontakty a spolupráci s odborníky na vzdělávání, moci ovlivnit výstupy Místního akčního plánu vzdělávání na Říčansku?

Kontaktujte manažerku MAP Lindu Kůstkovou a staňte se členem pracovní skupiny v ORP Říčany. Spolupráce všech je vítaná.

                     

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena