Komunitní centrum Říčany

2. 5. 2014

Komunitní centrum Říčany již delší dobu mapuje v regionu určitá bílá místa v síti sociálních služeb. Navštívili jsme se proto neziskovou organizací Život 90 a přinášíme Vám první rozhovor o Tísňové péči – službě, která v našem regionu zatím zcela chybí.

 

Co si může člověk představit pod pojmem Tísňová péče? S čím je často zaměňována?

Tísňová péče je sociální služba, která umožňuje uživateli dovolat se pomoci 24 hodin denně a to jediným stisknutím tísňového tlačítka, které má u sebe (na krku nebo na ruce, jak je komu pohodlnější). V bytě uživatele je nainstalováno zařízení, které zprostředkovává spojení s dispečinkem. V momentě, kdy uživatel potřebuje pomoc, stiskne tísňové tlačítko a hlasově se spojí s operátorkou na dispečinku, aniž by musel vytáčet číslo nebo zvednout telefonní sluchátko. Na základě informace o uživateli a spojení s bytem je zprostředkována pomoc (kontaktování blízkých osob, integrovaného záchranného systému apod.). Tísňová péče je často zaměňována s krizovou linkou. Je třeba zmínit, že služba TP není anonymní, je třeba uživatele navštívit a nastavit službu a poskytování tak, aby co nejefektivněji řešila jeho nepříznivou situaci.

 

Kdo může tuto službu využít?

Služba je poskytována seniorům a osobám se zdravotním postižením, kteří jsou vzhledem ke svému věku nebo handicapu vystaveni riziku pádů, zhoršení zdravotního stavu atd. Často již sami zažili zkušenost s pádem, kdy se nemohli dovolat pomoci. Díky této službě nemusejí odcházet do pobytových zařízení, ale je jim umožněno dovolaní se pomoci kdykoliv ji budou potřebovat. To má velký vliv na jejich pocit jistoty a bezpečí a mohou tak žít déle ve svém přirozeném prostředí beze strachu. Službu není možné, vzhledem k hlasové komunikaci, poskytnout hluchým zájemcům, nebo těm, kteří nemohou mluvit. Je také třeba, aby byl uživatel schopný stisknout tísňové tlačítko a hlavně, aby pochopil, k čemu služba slouží.

 

Jak přesně v praxi vypadá tato služba (od pořízení přístroje přes využívání služby po případný výjezd záchranných složek)?

Operátorky dispečinku Tísňové péče Života 90 se telefonicky spojí se zájemcem a poskytnou detailní informace o službě. Sociální pracovnice tísňové péče se zájemcem vyplní vstupní dotazník. Společně vyberou vhodný typ zařízení tísňové péče a zájemce obdrží formulář k  vyjádření ošetřujícího lékaře. Poté, co lékař vyplní tento formulář, navštíví zájemce pracovnice tísňové péče a sociální pracovnice. Společně provedou tzv. „sociální šetření“, aby mohla být služba poskytována co nejvíce na míru. Cílem tohoto rozhovoru je zjistit uživatelovy nejbližší kontakty, na které se mohou operátoři v případě potřeby obracet a mít o uživateli co nejvíce informací potřebných k zajištění služby. Sociální pracovnice detailně uživateli vysvětlí, jak funguje zařízení tísňové péče a jak bude uživateli pomáhat. Posledním krokem je montáž zařízení v bytě (pokud se jedná o stacionární zařízení do bytu, u mobilního zařízení montáž neprobíhá). 

 

Když už uživatel zařízení má, kdykoli by se dostal do krizové situace, může si o pomoc zavolat stisknutím tísňového tlačítka. Operátorka se s ním hlasově spojí, zjistí situaci a podle domluvy nebo situace v bytě pošle k uživateli potřebnou pomoc. Domácí zařízení je také vybaveno čidlem pohybu, které pošle na dispečink alarm vždy, když nezaregistruje u uživatele v bytě pohyb v době, kdy je uživatel běžně aktivní. O krizové situaci u uživatele se tak dozvíme i v případě, že nebude moci tlačítko stisknout.

 

Jaké jsou finanční náklady na službu pro uživatele?

Měsíční poplatek za poskytování služby je 400 – 550,- Kč (záleží na zvoleném typu zařízení). Pořizovací cena se liší dle typu zařízení, způsobu pořízení a bydliště uživatele, podrobnější informace rádi poskytneme konkrétnímu zájemci.

 

Co nenahraditelného služba uživatelům přináší?

Kromě pocitu bezpečí a jistoty plynoucí z dovolání se pomoci při krizové situaci také zajišťujeme pravidelné obvolávání uživatelů. Jednou týdně se s každým uživatelem telefonicky spojíme a zjišťujeme jeho současnou situaci - jak se má. Známe tedy své uživatele, což pomáhá při poskytování této služby.

 

Kdo může zájemci pomoci s jejím zajištěním?

O službě je možné najít informace na www.tisnovapece.cz, nebo se můžete obrátit přímo na email zajemciosluzby@zivot90.cz, nebo nás kontaktovat na telefonních číslech 222 333 546 (8-16 hod.) nebo 222 333 540-543 (nonstop). Informace o službě Vám také může osobně přiblížit vedoucí osobní asistence Komunitního centra Říčany po domluvě na tel. 731 167 979.

 

Za Život 90 Mgr. Eliška Fousková, za Komunitní centrum Říčany Eva Čeřovská a Bc. Kamila Šourková.

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena