Informační zpravodaj PID

18. 4. 2017

Číslo 08 / 2017 • Vyšlo 18. 04. 2017

Trvalé změny PID od 29. 4. 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K termínu 29. dubna 2017 dojde na základě vyhodnocení komplexního přepravního průzkumu metra v pracovních dnech k posílení provozu metra na všech třech linkách. Na řadě městských autobusových linek budou zkráceny večerní intervaly, linky 113, 136 a 213 budou posíleny také ve špičkách. V oblasti Uhříněveska bude na základě požadavků městských částí realizováno posílení provozu, zejména v okolí zastávky Venušina a ve směru ke stanici metra Háje.

Vzhledem k tomu, že příměstské a regionální autobusové linky již zaplnily číselnou řadu od 301 do 499 a integrovaná doprava ve Středočeském kraji se rozvíjí plynule dál, budou pro její potřeby uvolněna čísla od 501 do 750. Z tohoto důvodu dojde k přečíslování všech nočních linek PID a vybraných denních městských a regionálních linek.

Posílení provozu metra:

  • v pracovní dny zrušen pásmový provoz na lince A v úseku Petřiny – Nemocnice Motol
  • v ranní špičce pracovního dne zrušen pásmový provoz na lince C v úseku Ládví – Letňany
  • na všech linkách metra je posílen páteční provoz, je zrušen omezený páteční jízdní řád
  • na všech linkách metra zkráceny intervaly v pracovní dny na konci odpolední špičky
  • v období cca od 21:00 do 22:30 na všech linkách metra zkrácen interval z 10 na 7,5 min.

Posílení provozu denních autobusových linek:

  • v různých obdobích pracovních dnů je zkrácen interval na linkách 113, 125, 136, 180 a 213
  • kvůli zajištění návazností na posílený večerní provoz metra je každý den v období cca od 21:00 do 22:30 zkrácen interval na většině autobusových linek (z 20 na 15 minut a ze 40 na 30 minut)
  • o víkendech je zkrácen interval na lince 100 a na linku 118 jsou nasazeny kloubové autobusy

Přečíslování linek:

  • čísla nočních tramvajových linek se mění z 51–59 na 91–99:

51à91, 52à92, 53à93, 54à94, 55à95, 56à96, 57à97, 58à98, 59à99

  • čísla nočních městských autobusových linek se mění z 501–515 na 901–915:

501à901, 502à902, 503à903, 504à904, 505à905, 506à906, 507à907, 509à909, 510à910, 511à911, 512à912, 513ànahrazena příměstskou linkou 953, 514à914, 515à915

  • čísla nočních příměstských autobusových linek se mění z 601–610 na 951–960:

601à951, 602à952, 603à953, 604à954, 605à955, 606à956, 607à957, 608à958, 609à959, 610à960

  • čísla vybraných denních městských autobusových linek se mění v souvislosti s tím, že od začátku září 2017 budou čísly vyššími než 250 označovány městské školní linky:

původní číslo

nové číslo

trasa

251

211

Nádraží Klánovice – Sídliště Rohožník

253

190

Smíchovské nádraží – Na Beránku

260

210

Nádraží Klánovice – Netušilská

261

221

Černý Most – Klánovice

262

212

Nádraží Klánovice-sever – Nepasické náměstí

263

208

Depo Hostivař – OC Štěrboholy – Bezděkovská

269

209

OC Čakovice – Ve Žlíbku – Nádraží Uhříněves

  • čísla denních regionálních autobusových linek, jezdících v regionu, se mění ze 401–420 na 651–670:

původní číslo

nové číslo

trasa

401

651

Nespeky – Hrusice

402

652

Kostelec n. Č. l. – Oleška, Krymlov

403

653

Ondřejov – Kaliště, Poddubí

404

654

Kostelec n. Č. l. – Stříbrná Skalice

405

655

Brandýs n. L.-St. Boleslav – Úvaly

406

666

Brandýs n. L.-St. Boleslav – Káraný

407

667

Brandýs n. L.-St. Boleslav – Skorkov – Brandýs n. L.-St. Boleslav

409

659

Český Brod – Kostelec n. Č. l.

410

660

Český Brod – Kostelec n. Č. l.

411

661

Český Brod – Lysá nad Labem

412

662

Čelákovice – Kouřim

413

663

Kralupy nad Vltavou – Újezdec

414

664

Černošice – Vonoklasy

415

665

Černošice – Karlík

416

656

Hovorčovice – Zlonín – Hovorčovice

417

657

Brandýs n. L.-St. Boleslav – Odolena Voda

418

658

Neratovice – Odolena Voda

419

669

Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž

420

670

Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž

Změny tras denních autobusových linek:

184    z důvodu posílení provozu metra A je linka zkrácena o úsek Vypich – Hradčanská

202    na své trase obousměrně zajíždí do zastávek Bakovská v ulici Bakovské

213    každý druhý spoj linky je prodloužen po trase linky 232 o úsek Horčičkova – Křeslice – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Nádraží Uhříněves

226    nová linka v trase Háje – Uhříněves – Venušina – Kolovraty – Lipany – Benice (náhrada za linky 265 a 267)

227    nová linka v trase Háje – Uhříněves – Kolovraty – Nedvězí (náhrada za linku 267)

228    nová linka v trase Nádraží Uhříněves – Benice (náhrada za linku 265)

229    nová linka v trase Depo Hostivař – Uhříněves – Hájek – Královice (náhrada za linku 266)

232    je zrušena (v její původní trase provoz plně nahrazen a posílen prodloužením linky 213)

265    je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 228)

266    je zrušena (plně nahrazena novou linkou 229)

267    je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 227)

572    nová školní linka v trase Dolnokřeslická – Nové náměstí – Uhříněves – Nádraží Uhříněves

Změny tras nočních autobusových linek:

513    je zrušena (všechny spoje linky prodlouženy za hranice Prahy a začleněny do linky 953)

901    změna trasy původní linky 501: Anděl – Smíchovské nádraží – Novodvorská – IKEM – Kunratice – Šeberov – Opatov – Na Košíku – Strašnická – Skalka (v úseku Anděl – Jinonice nahrazena provozem nové linky 908)

906    prodloužení trasy původní linky 506 o úsek Nové náměstí – Benice – Lipany – Kolovraty – Nedvězí

908    nová noční linka v trase Anděl – Malvazinky – Jinonice (náhrada za zkrácenou linku 501)

953    původní linka 603 je posílena o všechny spoje zrušené linky 513, linka je trvale vedena přes zastávku Nový Prosek

956    původní linka 606 je, po zavedení trvalé noční obsluhy Kunratic linkou 901, do Jesenice, Psár a Jílového u Prahy nově vedena přes zastávku Betáň

Změny názvů zastávek:

původní název

nový název

linky

Bělocerkevská (jen v ul. Ruská)

Volyňská

175

Borek, rozcestí

Borek

419 (669)

Malá Ohrada

Archeologická

142, 184, 504 (904), 566

Na Groši (jen v ul. Pražská)

Záveská

175

Nad Malou Ohradou

Malá Ohrada

142

Nádraží Čakovice

Za Avií

136, 140, 158, 166, 202, 351, 377, 511 (911)

Osecká (jen v ul. Osecká)

Dvorní

162

Skládka Chabry

Klášterecká

202

Spořická

V Kratinách

169, 202

Zřízení nových zastávek:

název

směr

linky

Ke Kříži

směr Pitkovice

213, 265 (228), 325, 506 (906), 609 (959)

Krematorium Motol

oba směry

180

Nádraží Čakovice

oba směry

140, 158, 166, 202

Sušická

směr Bořislavka

131, 515 (915)

U Jahodnice

oba směry

263 (208)

Změny na Uhříněvesku od 29. 4. 2017 podrobně

V souladu s požadavky městských částí především v jihovýchodní oblasti hlavního města Prahy (Praha 22) na zlepšení provozu Pražské integrované dopravy a po vyhodnocení průběžné odezvy od cestujících, dochází k termínu 29. 4. 2017 k úpravě linkového vedení a parametrů provozu v oblasti Uhříněveska.

Z důvodu stále rostoucí poptávky, která je dána novou bytovou výstavbou v oblasti Pitkovic a Křeslic, dochází k posílení provozu z těchto oblastí ve vazbě na linku metra C ve stanici Háje prodloužením autobusové linky 213 z Jižního Města přes Křeslice a Pitkovice do zastávky Nádraží Uhříněves. Tato linka v plném rozsahu nahrazuje stávající linku 232, která bude zrušena. Tato linka také nově nabídne přímé spojení z Křeslic a Pitkovic do centrální části Prahy 10 s vazbou na tramvaj v oblasti Spořilova, Vršovic a stanice metra Želivského. Pro zajištění dopravy školních dětí z Křeslic a Pitkovic k základní škole v Uhříněvsi (stávající závlek vybraného spoje linky 232 do zastávky Uhříněves) bude zřízena školní linka 572 v trase Dolnokřeslická – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Uhříněves, která bude v provozu pouze ráno ve dnech školního vyučování ve směru Uhříněves.

Ke zlepšení celkové dopravní obsluhy dochází také na území městské části Praha-Kolovraty s vazbou na sousední městské části, kde je posílen především základní přepravní směr Kolovraty – Háje. Stávající linka 267 bude nově rozdělena na dvě samostatné linky, které budou označeny čísly 226 a 227. Obě linky budou mít shodnou trasu v úseku Háje – Škola Kolovraty, přičemž linka 227 bude pokračovat po dnešní lince 267 do Nedvězí, zatímco linka 226 bude vedena ze zastávky Škola Kolovraty do Lipan a vybrané spoje v pracovní den budou dále pokračovat do Benic. Linka 226 v Lipanech zcela nahradí dosavadní linku 265. Do zastávky Nádraží Uhříněves budou linky 226 a 227 zajíždět pouze ve směru od centra, v opačném směru ke stanici metra Háje budou vedeny přímo po ulici Přátelství bez zajíždění do zastávky Nádraží Uhříněves, což je i požadavkem městských částí.

Stávající linka 265 bude nově označena jako linka 228 a bude vedena pouze v trase Nádraží Uhříněves – Benice. Počet spojů zůstává v tomto úseku beze změny.

Na základě požadavku MČ Praha-Královice na zlepšení dopravní obsluhy bude v přepravních špičkách pracovního dne část krátkých spojů linky 266, které jsou nyní ukončeny v zastávce Uhříněves, prodloužena po trase linky přes Hájek do Královic. Linka 266 současně změní označení na linku 229.

V souvislosti s novou bytovou výstavbou podél ulice Ke Kříži bude nově zřízena zastávka Ke Kříži i v opačném směru (ve směru od Nového náměstí) pro linky 213, 228 a 325 v doposud nevyužívaném autobusovém zálivu cca 400 metrů za křižovatkou s ulicí Přátelství.

Otázky a odpovědi ke zkrácení linky 184 na Vypich

Proč dochází ke zkrácení autobusové linky 184 na Vypich?

Zrušení jedné ze dvou autobusových linek (180, 184 – dříve 174) v Patočkově ulici bylo obsahem dokumentace k prodloužení linky metra A do Nemocnice Motol již od roku 2007. Mělo k němu dojít automaticky ke dni otevření nového úseku metra A, tedy 6. dubna 2015.

Nejméně polovina cestujících v autobusech v Patočkově jezdila v minulosti na Hradčanskou a Dejvickou z Řep a z Jihozápadního Města, tj. do otevření nového metra obyvatelé Patočkovy mohli využívat daleko častější nabídky spojů, než která by odpovídala jen poptávce místních. Po otevření nového úseku metra ovšem logicky došlo k zásadnímu úbytku tranzitujících cestujících a tudíž měl být doprovázen i odpovídajícím úbytkem počtu spojů.

Kolik cestujících jezdilo autobusy v Patočkově před otevřením metra do Motola?

Ještě před otevřením nového úseku metra A do Motola v roce 2015 bylo vytížení autobusových spojů v nejsilnějším profilu Patočkovy ulice v pracovní dny pouze na úrovni cca 45 % nabízené kapacity. V roce 2012 zde denně autobusy v obou směrech cestovalo celkem 14 230 cestujících (při kapacitní nabídce pro 31 410 lidí a souhrnném intervalu ve špičce 3 minuty).

V okamžiku otevření metra do Motola (6. dubna 2015) ale nedošlo ke zrušení žádné linky v Patočkově ulici ani k prodloužení intervalů autobusových spojů. Praha 6 požádala o odložení tohoto opatření a o vyhodnocení reálných dopadů otevření metra na vytížení povrchových linek.

Dopady otevření metra na počty cestujících v autobusech v Patočkově ulici?

Cca dva měsíce po otevření metra do Motola kleslo vytížení autobusových spojů v nejsilnějším profilu Patočkovy ulice v pracovní dny pouze na úroveň cca 26 % nabízené kapacity. V květnu 2015 zde denně autobusy 180 a 184 v obou směrech cestovalo již jen celkem 7 930 cestujících (při kapacitní nabídce pro 30 240 lidí a zachovaném souhrnném intervalu ve špičce  minuty). Počet přepravených cestujících klesl na 56 % stavu před metrem, kapacitní nabídka i intervaly přitom ale zůstaly na sto procentech původního stavu.

Proč byla linka 184 v říjnu 2015 omezena na Patočkově jen částečně?

K říjnu 2015 ROPID opět předložil dopravní opatření spočívající ve zrušení jedné z autobusových linek na Patočkově ulici. Vzhledem k tomu, že do stanice Nemocnice Motol v pracovní dny nejely všechny vlaky metra, Praha 6 souhlasila pouze s částečným omezením provozu jedné z linek, konkrétně linky 184. Od října 2015 tak byla polovina spojů linky 184 zkrácena ve směru od Jihozápadního Města na Vypich.

Dílčí omezení provozu linky 184 zvýšilo průměrné vytížení autobusových spojů v Patočkově z 26 % pouze na 35 %. Počet přepravených osob během pracovního dne se v roce 2016 nadále pohyboval okolo 8 000 denně (při kapacitní nabídce pro 25 020 lidí a střídavých intervalech ve špičce 3 a 6 minut).

Jak se na provozu autobusů na Praze 6 projevilo otevření tunelového komplexu Blanka?

Po otevření tunelového komplexu Blanka se zhoršila plynulost průjezdu autobusových spojů linek 180 i 184 od Prašného mostu přes Malovanku a Patočkovu ulici na Vypich. Linka 184 slouží pro základní spojení cca 20 000 cestujících od Nemocnice Motol do Nových Butovic a na Velkou Ohradu. Zpoždění nejméně čtvrtiny spojů linky 184 z Patočkovy ulice, která se projevila na Jihozápadním Městě, činila na podzim 2015 i 2016 cca 20–30 minut. Proto MČ Praha 13 požádala o zkrácení linky 184 na Vypich, aby se snížilo zpožďování jejích spojů a linka opět lépe fungovala.

Jaká opatření umožňují nynější zkrácení linky 184 na Vypich?

Vzhledem k tomu, že bude od 29. 4. 2017 na novém úseku metra zrušen pásmový provoz a všechny vlaky pojedou celotýdenně do stanice Nemocnice Motol, dále bude realizováno zkrácení intervalu na lince A každý den večer až do cca 23. hodiny z 10 na 7,5 minuty, dojde ke zkrácení intervalu na lince 180 v mimošpičkových obdobích z 15 na 12 minut a večer do 23. hodiny z 20 na 15 minut, může být naplněn závazek z roku 2007 a linka 184 zkrácena do trasy Velká Ohrada – Vypich.

Jste si vědomi, že cestující v Patočkově toto opatření poškodí?

Hl. m. Praha i ROPID jsou si vědomi, že omezení spojů v Patočkově ulici není vůči místním obyvatelům zvyklým na vyšší počet spojů zcela spravedlivé, nicméně reálně zde po otevření metra došlo k poklesu vytížení autobusů o cca polovinu, tudíž o polovinu logicky klesá i počet spojů. V souvislosti s řadou okolností jen tento proces probíhal postupně, nikoli najednou v dubnu 2015, jak původně měl.

V rámci celého území Prahy 6 v letech 2014–2016 vynaložilo hl. m. Praha na posily spojů PID cca 0,5 mld. Kč ročně navíc. Aby tato posílení, která pomohla desítkám tisíc cestujících, byla možná, je třeba bohužel řešit i dílčí úspory tam, kde mají své odůvodnění. Samozřejmě to nikoho netěší, ale i objem prostředků na PID má své limity.

Regionální den PID 13. 5. 2017 ve Velkých Přílepech

V sobotu 13. května 2017 se bude ve Velkých Přílepech konat Regionální den Pražské integrované dopravy. V době cca od 10:00 do 17:00 se můžete těšit na bohatý doprovodný program nejen ve Velkých Přílepech, ale také v Úněticích při příležitosti 6. výroční znovuotevření Únětického pivovaru. Na své si přijdou zejména milovníci historických vozidel, bohatý doprovodný program je ale určen všem zájemcům, dětem i dospělým.

Od stanice metra Bořislavka bude provozována zvláštní autobusová linka s historickými vozidly, která společně s posílenou pravidelnou linkou 316 zajistí lepší spojení z metropole na tuto akci. Další zvláštní autobusová linka, která bude v Noutonicích navázána na příjezdy a odjezdy výletního vlaku Cyklohráček, propojí roztocké nádraží, Únětický pivovar, Velké Přílepy a zříceninu hradu Okoř.

 

 

 

 

 

 

 

Linky historických autobusů

  • Linka PID 1 Roztoky, nádraží – Únětice, Pivovar – Velké Přílepy – Noutonice (Cyklohráček) – Okoř
  • Linka PID 2 (316) Bořislavka – Horoměřice – Velké Přílepy – Tursko – Holubice

Na co se můžete těšit:

  • Jízdy autobusem Karosa ŠD 11 a dalšími historickými vozidly
  • Promítání filmů s dopravní tématikou pro malé i velké diváky v kině Velké Přílepy
  • Řemeslné trhy a kolotoče vč. zajištěného občerstvení
  • Únětické pivo z pivovaru Únětice
  • Další doprovodný program v Úněticích při příležitosti 6. výročí znovuotevření Únětického pivovaru

Podrobné informace k této akci se připravují a budou všem k dispozici na https://ropid.cz/plan-akci-v-roce-2017/.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena