Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené
7. července 2025, svátek má Bohuslava
Číslo 08 / 2017 • Vyšlo 18. 04. 2017
K termínu 29. dubna 2017 dojde na základě vyhodnocení komplexního přepravního průzkumu metra v pracovních dnech k posílení provozu metra na všech třech linkách. Na řadě městských autobusových linek budou zkráceny večerní intervaly, linky 113, 136 a 213 budou posíleny také ve špičkách. V oblasti Uhříněveska bude na základě požadavků městských částí realizováno posílení provozu, zejména v okolí zastávky Venušina a ve směru ke stanici metra Háje.
Vzhledem k tomu, že příměstské a regionální autobusové linky již zaplnily číselnou řadu od 301 do 499 a integrovaná doprava ve Středočeském kraji se rozvíjí plynule dál, budou pro její potřeby uvolněna čísla od 501 do 750. Z tohoto důvodu dojde k přečíslování všech nočních linek PID a vybraných denních městských a regionálních linek.
51à91, 52à92, 53à93, 54à94, 55à95, 56à96, 57à97, 58à98, 59à99
501à901, 502à902, 503à903, 504à904, 505à905, 506à906, 507à907, 509à909, 510à910, 511à911, 512à912, 513ànahrazena příměstskou linkou 953, 514à914, 515à915
601à951, 602à952, 603à953, 604à954, 605à955, 606à956, 607à957, 608à958, 609à959, 610à960
původní číslo |
nové číslo |
trasa |
251 |
211 |
Nádraží Klánovice – Sídliště Rohožník |
253 |
190 |
Smíchovské nádraží – Na Beránku |
260 |
210 |
Nádraží Klánovice – Netušilská |
261 |
221 |
Černý Most – Klánovice |
262 |
212 |
Nádraží Klánovice-sever – Nepasické náměstí |
263 |
208 |
Depo Hostivař – OC Štěrboholy – Bezděkovská |
269 |
209 |
OC Čakovice – Ve Žlíbku – Nádraží Uhříněves |
původní číslo |
nové číslo |
trasa |
401 |
651 |
Nespeky – Hrusice |
402 |
652 |
Kostelec n. Č. l. – Oleška, Krymlov |
403 |
653 |
Ondřejov – Kaliště, Poddubí |
404 |
654 |
Kostelec n. Č. l. – Stříbrná Skalice |
405 |
655 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Úvaly |
406 |
666 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Káraný |
407 |
667 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Skorkov – Brandýs n. L.-St. Boleslav |
409 |
659 |
Český Brod – Kostelec n. Č. l. |
410 |
660 |
Český Brod – Kostelec n. Č. l. |
411 |
661 |
Český Brod – Lysá nad Labem |
412 |
662 |
Čelákovice – Kouřim |
413 |
663 |
Kralupy nad Vltavou – Újezdec |
414 |
664 |
Černošice – Vonoklasy |
415 |
665 |
Černošice – Karlík |
416 |
656 |
Hovorčovice – Zlonín – Hovorčovice |
417 |
657 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Odolena Voda |
418 |
658 |
Neratovice – Odolena Voda |
419 |
669 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž |
420 |
670 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž |
184 z důvodu posílení provozu metra A je linka zkrácena o úsek Vypich – Hradčanská
202 na své trase obousměrně zajíždí do zastávek Bakovská v ulici Bakovské
213 každý druhý spoj linky je prodloužen po trase linky 232 o úsek Horčičkova – Křeslice – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Nádraží Uhříněves
226 nová linka v trase Háje – Uhříněves – Venušina – Kolovraty – Lipany – Benice (náhrada za linky 265 a 267)
227 nová linka v trase Háje – Uhříněves – Kolovraty – Nedvězí (náhrada za linku 267)
228 nová linka v trase Nádraží Uhříněves – Benice (náhrada za linku 265)
229 nová linka v trase Depo Hostivař – Uhříněves – Hájek – Královice (náhrada za linku 266)
232 je zrušena (v její původní trase provoz plně nahrazen a posílen prodloužením linky 213)
265 je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 228)
266 je zrušena (plně nahrazena novou linkou 229)
267 je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 227)
572 nová školní linka v trase Dolnokřeslická – Nové náměstí – Uhříněves – Nádraží Uhříněves
513 je zrušena (všechny spoje linky prodlouženy za hranice Prahy a začleněny do linky 953)
901 změna trasy původní linky 501: Anděl – Smíchovské nádraží – Novodvorská – IKEM – Kunratice – Šeberov – Opatov – Na Košíku – Strašnická – Skalka (v úseku Anděl – Jinonice nahrazena provozem nové linky 908)
906 prodloužení trasy původní linky 506 o úsek Nové náměstí – Benice – Lipany – Kolovraty – Nedvězí
908 nová noční linka v trase Anděl – Malvazinky – Jinonice (náhrada za zkrácenou linku 501)
953 původní linka 603 je posílena o všechny spoje zrušené linky 513, linka je trvale vedena přes zastávku Nový Prosek
956 původní linka 606 je, po zavedení trvalé noční obsluhy Kunratic linkou 901, do Jesenice, Psár a Jílového u Prahy nově vedena přes zastávku Betáň
původní název |
nový název |
linky |
Bělocerkevská (jen v ul. Ruská) |
Volyňská |
175 |
Borek, rozcestí |
Borek |
419 (669) |
Malá Ohrada |
Archeologická |
142, 184, 504 (904), 566 |
Na Groši (jen v ul. Pražská) |
Záveská |
175 |
Nad Malou Ohradou |
Malá Ohrada |
142 |
Nádraží Čakovice |
Za Avií |
136, 140, 158, 166, 202, 351, 377, 511 (911) |
Osecká (jen v ul. Osecká) |
Dvorní |
162 |
Skládka Chabry |
Klášterecká |
202 |
Spořická |
V Kratinách |
169, 202 |
název |
směr |
linky |
Ke Kříži |
směr Pitkovice |
213, 265 (228), 325, 506 (906), 609 (959) |
Krematorium Motol |
oba směry |
180 |
Nádraží Čakovice |
oba směry |
140, 158, 166, 202 |
Sušická |
směr Bořislavka |
131, 515 (915) |
U Jahodnice |
oba směry |
263 (208) |
V souladu s požadavky městských částí především v jihovýchodní oblasti hlavního města Prahy (Praha 22) na zlepšení provozu Pražské integrované dopravy a po vyhodnocení průběžné odezvy od cestujících, dochází k termínu 29. 4. 2017 k úpravě linkového vedení a parametrů provozu v oblasti Uhříněveska.
Z důvodu stále rostoucí poptávky, která je dána novou bytovou výstavbou v oblasti Pitkovic a Křeslic, dochází k posílení provozu z těchto oblastí ve vazbě na linku metra C ve stanici Háje prodloužením autobusové linky 213 z Jižního Města přes Křeslice a Pitkovice do zastávky Nádraží Uhříněves. Tato linka v plném rozsahu nahrazuje stávající linku 232, která bude zrušena. Tato linka také nově nabídne přímé spojení z Křeslic a Pitkovic do centrální části Prahy 10 s vazbou na tramvaj v oblasti Spořilova, Vršovic a stanice metra Želivského. Pro zajištění dopravy školních dětí z Křeslic a Pitkovic k základní škole v Uhříněvsi (stávající závlek vybraného spoje linky 232 do zastávky Uhříněves) bude zřízena školní linka 572 v trase Dolnokřeslická – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Uhříněves, která bude v provozu pouze ráno ve dnech školního vyučování ve směru Uhříněves.
Ke zlepšení celkové dopravní obsluhy dochází také na území městské části Praha-Kolovraty s vazbou na sousední městské části, kde je posílen především základní přepravní směr Kolovraty – Háje. Stávající linka 267 bude nově rozdělena na dvě samostatné linky, které budou označeny čísly 226 a 227. Obě linky budou mít shodnou trasu v úseku Háje – Škola Kolovraty, přičemž linka 227 bude pokračovat po dnešní lince 267 do Nedvězí, zatímco linka 226 bude vedena ze zastávky Škola Kolovraty do Lipan a vybrané spoje v pracovní den budou dále pokračovat do Benic. Linka 226 v Lipanech zcela nahradí dosavadní linku 265. Do zastávky Nádraží Uhříněves budou linky 226 a 227 zajíždět pouze ve směru od centra, v opačném směru ke stanici metra Háje budou vedeny přímo po ulici Přátelství bez zajíždění do zastávky Nádraží Uhříněves, což je i požadavkem městských částí.
Stávající linka 265 bude nově označena jako linka 228 a bude vedena pouze v trase Nádraží Uhříněves – Benice. Počet spojů zůstává v tomto úseku beze změny.
Na základě požadavku MČ Praha-Královice na zlepšení dopravní obsluhy bude v přepravních špičkách pracovního dne část krátkých spojů linky 266, které jsou nyní ukončeny v zastávce Uhříněves, prodloužena po trase linky přes Hájek do Královic. Linka 266 současně změní označení na linku 229.
V souvislosti s novou bytovou výstavbou podél ulice Ke Kříži bude nově zřízena zastávka Ke Kříži i v opačném směru (ve směru od Nového náměstí) pro linky 213, 228 a 325 v doposud nevyužívaném autobusovém zálivu cca 400 metrů za křižovatkou s ulicí Přátelství.
Zrušení jedné ze dvou autobusových linek (180, 184 – dříve 174) v Patočkově ulici bylo obsahem dokumentace k prodloužení linky metra A do Nemocnice Motol již od roku 2007. Mělo k němu dojít automaticky ke dni otevření nového úseku metra A, tedy 6. dubna 2015.
Nejméně polovina cestujících v autobusech v Patočkově jezdila v minulosti na Hradčanskou a Dejvickou z Řep a z Jihozápadního Města, tj. do otevření nového metra obyvatelé Patočkovy mohli využívat daleko častější nabídky spojů, než která by odpovídala jen poptávce místních. Po otevření nového úseku metra ovšem logicky došlo k zásadnímu úbytku tranzitujících cestujících a tudíž měl být doprovázen i odpovídajícím úbytkem počtu spojů.
Ještě před otevřením nového úseku metra A do Motola v roce 2015 bylo vytížení autobusových spojů v nejsilnějším profilu Patočkovy ulice v pracovní dny pouze na úrovni cca 45 % nabízené kapacity. V roce 2012 zde denně autobusy v obou směrech cestovalo celkem 14 230 cestujících (při kapacitní nabídce pro 31 410 lidí a souhrnném intervalu ve špičce 3 minuty).
V okamžiku otevření metra do Motola (6. dubna 2015) ale nedošlo ke zrušení žádné linky v Patočkově ulici ani k prodloužení intervalů autobusových spojů. Praha 6 požádala o odložení tohoto opatření a o vyhodnocení reálných dopadů otevření metra na vytížení povrchových linek.
Cca dva měsíce po otevření metra do Motola kleslo vytížení autobusových spojů v nejsilnějším profilu Patočkovy ulice v pracovní dny pouze na úroveň cca 26 % nabízené kapacity. V květnu 2015 zde denně autobusy 180 a 184 v obou směrech cestovalo již jen celkem 7 930 cestujících (při kapacitní nabídce pro 30 240 lidí a zachovaném souhrnném intervalu ve špičce minuty). Počet přepravených cestujících klesl na 56 % stavu před metrem, kapacitní nabídka i intervaly přitom ale zůstaly na sto procentech původního stavu.
K říjnu 2015 ROPID opět předložil dopravní opatření spočívající ve zrušení jedné z autobusových linek na Patočkově ulici. Vzhledem k tomu, že do stanice Nemocnice Motol v pracovní dny nejely všechny vlaky metra, Praha 6 souhlasila pouze s částečným omezením provozu jedné z linek, konkrétně linky 184. Od října 2015 tak byla polovina spojů linky 184 zkrácena ve směru od Jihozápadního Města na Vypich.
Dílčí omezení provozu linky 184 zvýšilo průměrné vytížení autobusových spojů v Patočkově z 26 % pouze na 35 %. Počet přepravených osob během pracovního dne se v roce 2016 nadále pohyboval okolo 8 000 denně (při kapacitní nabídce pro 25 020 lidí a střídavých intervalech ve špičce 3 a 6 minut).
Po otevření tunelového komplexu Blanka se zhoršila plynulost průjezdu autobusových spojů linek 180 i 184 od Prašného mostu přes Malovanku a Patočkovu ulici na Vypich. Linka 184 slouží pro základní spojení cca 20 000 cestujících od Nemocnice Motol do Nových Butovic a na Velkou Ohradu. Zpoždění nejméně čtvrtiny spojů linky 184 z Patočkovy ulice, která se projevila na Jihozápadním Městě, činila na podzim 2015 i 2016 cca 20–30 minut. Proto MČ Praha 13 požádala o zkrácení linky 184 na Vypich, aby se snížilo zpožďování jejích spojů a linka opět lépe fungovala.
Vzhledem k tomu, že bude od 29. 4. 2017 na novém úseku metra zrušen pásmový provoz a všechny vlaky pojedou celotýdenně do stanice Nemocnice Motol, dále bude realizováno zkrácení intervalu na lince A každý den večer až do cca 23. hodiny z 10 na 7,5 minuty, dojde ke zkrácení intervalu na lince 180 v mimošpičkových obdobích z 15 na 12 minut a večer do 23. hodiny z 20 na 15 minut, může být naplněn závazek z roku 2007 a linka 184 zkrácena do trasy Velká Ohrada – Vypich.
Hl. m. Praha i ROPID jsou si vědomi, že omezení spojů v Patočkově ulici není vůči místním obyvatelům zvyklým na vyšší počet spojů zcela spravedlivé, nicméně reálně zde po otevření metra došlo k poklesu vytížení autobusů o cca polovinu, tudíž o polovinu logicky klesá i počet spojů. V souvislosti s řadou okolností jen tento proces probíhal postupně, nikoli najednou v dubnu 2015, jak původně měl.
V rámci celého území Prahy 6 v letech 2014–2016 vynaložilo hl. m. Praha na posily spojů PID cca 0,5 mld. Kč ročně navíc. Aby tato posílení, která pomohla desítkám tisíc cestujících, byla možná, je třeba bohužel řešit i dílčí úspory tam, kde mají své odůvodnění. Samozřejmě to nikoho netěší, ale i objem prostředků na PID má své limity.
V sobotu 13. května 2017 se bude ve Velkých Přílepech konat Regionální den Pražské integrované dopravy. V době cca od 10:00 do 17:00 se můžete těšit na bohatý doprovodný program nejen ve Velkých Přílepech, ale také v Úněticích při příležitosti 6. výroční znovuotevření Únětického pivovaru. Na své si přijdou zejména milovníci historických vozidel, bohatý doprovodný program je ale určen všem zájemcům, dětem i dospělým.
Od stanice metra Bořislavka bude provozována zvláštní autobusová linka s historickými vozidly, která společně s posílenou pravidelnou linkou 316 zajistí lepší spojení z metropole na tuto akci. Další zvláštní autobusová linka, která bude v Noutonicích navázána na příjezdy a odjezdy výletního vlaku Cyklohráček, propojí roztocké nádraží, Únětický pivovar, Velké Přílepy a zříceninu hradu Okoř.
Podrobné informace k této akci se připravují a budou všem k dispozici na https://ropid.cz/plan-akci-v-roce-2017/.
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena