Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené
7. července 2025, svátek má Bohuslava
Číslo 07 / 2017 • Vyšlo 31. 03. 2017
Od soboty 1. dubna 2017 se integrovaná doprava rozšíří také do oblastí Neveklovska, Netvořicka, Novoknínska a Sedlčanska. V této oblasti bude zavedeno 9 nových autobusových linek PID a rozšířen bude provoz 6 stávajících linek PID. Integrovány budou linky Praha – Neveklov, Praha – Sedlčany a další regionální spoje vyjíždějící z Benešova, Neveklova, Netvořic, Týnce nad Sázavou, Sedlčan a Nového Knína. Nově integrované linky nahradí 23 stávajících linek Středočeské integrované dopravy. Rozšířena zde bude také platnost jízdenek PID na železnici o úsek Čerčany – Benešov u Prahy, a to včetně rychlíků ČD linky R17 na trase Praha – Benešov u Prahy.
Při dojíždění do Prahy ušetří pravidelní cestující až tisíce korun ročně (konkrétně na trase Sedlčany – Praha se jedná o úsporu 26 Kč na jednu cestu a cca 8 500 Kč ročně, pokud již dnes cestující vlastní předplatní kupon pro Prahu. Na trase Benešov – Praha je úspora v řádu stokorun měsíčně (cca 2 500 Kč ročně). Nejvíce na integraci dopravy vydělají pravidelní uživatelé s předplatními kupony PID na měsíc nebo čtvrtletí, při cestách do Prahy rychlíkem z Benešova navíc ušetří oproti dnešku za celé území Prahy, které dnes vlastně díky neintegraci rychlíků musejí platit dvakrát (jednou ve vlaku, podruhé v MHD Praha).
Při cestách ze Sedlčan pak opět cestující ušetří za celý úsek v Praze, tedy mezi Strnady a Smíchovem, který dnes v autobusu Středočeské integrované dopravy také musejí zaplatit, i když mají kupon pro území Prahy. Při lokálních cestách je jízdné zhruba stejné, rozšiřuje se ale nabídka využití na různé dopravce i druhy dopravy.
V oblastech Neveklovska a Štěchovicka se obecně zvyšuje počet spojů večer a o víkendech, posiluje se také vytížená trasa Praha – Štěchovice, která je již dnes částečně integrována, po zapojení linky Praha – Sedlčany bude integrována plně.
V pondělí 3. dubna 2017 budou pomáhat cestujícím informátoři přímo v terénu, a to v Praze na Smíchovském nádraží, na autobusovém nádraží v Sedlčanech, na náměstí v Neveklově a na autobusovém nádraží v Benešově. Na infostáncích budou k dispozici všechny potřebné informační materiály. V pondělí 3. dubna 2017 budou v rámci slavnostního zahájení provozu vozit cestující v nově integrované oblasti zdarma také historické autobusy Ikarus 280 (v trase Praha – Štěchovice – Sedlčany) a Karosa ŠD11 (v trase Benešov – Týnec nad Sázavou – Štěchovice – Neveklov – Benešov).
Z technických důvodů budou po dobu cca 1 měsíce omezeny některé kvalitativní standardy. V autobusech dopravce ČSAD Benešov nebude dočasně možné označit si v označovači jízdenku PID z předprodeje. Z technických důvodů na straně nově integrovaného dopravce ČSAD Benešov bude také dočasně omezena funkce informačních panelů či akustického hlášení zastávek.
Zatím také nebude možné si označit jízdenku PID pro jednotlivou jízdu v nově integrovaných železničních stanicích, v brzké době se ale připravuje prodej jízdenek pro jednotlivou jízdu i s vyznačením začátku platnosti v osobní pokladně ČD v železniční stanici Benešov u Prahy.
Za případné způsobené komplikace při využívání služeb PID se omlouváme.
V sobotu 8. dubna 2017 se bude v autobusovém terminálu na konečné stanici metra Letňany konat Autobusový den PID u příležitosti oslav 25. výročí příměstských autobusových linek Pražské integrované dopravy. Návštěvníci si budou moci prohlédnout přehlídku současných typů autobusů Pražské integrované dopravy jednotlivých dopravců, svézt se historickými autobusy na zvláštních linkách, prohlédnout si Koordinační dispečink PID nebo si s námi zasoutěžit o zajímavé ceny. Akce se bude konat cca od 10:00 do 17:00.
Na ploše autobusového terminálu, kde bude vystaveno cca 30 současných autobusů všech dopravců, bude také doprovodný program pro celou rodinu včetně občerstvení a možnosti získání zajímavých cen po splnění zadaných úkolů. Návštěvníci obdrží také čerstvě vydanou brožuru o autobusových dopravcích PID.
Trvalé změny PID od 29. 4. 2017
K termínu 29. dubna 2017 dojde na základě vyhodnocení komplexního přepravního průzkumu metra v pracovních dnech k posílení provozu metra na všech třech linkách. Na řadě městských autobusových linek budou zkráceny večerní intervaly, linky 113, 136 a 213 budou posíleny také ve špičkách. V oblasti Uhříněveska bude na základě požadavků městských částí realizováno posílení provozu, zejména v okolí zastávky Venušina a ve směru ke stanici metra Háje.
Vzhledem k tomu, že příměstské a regionální autobusové linky již zaplnily číselnou řadu od 301 do 499 a integrovaná doprava ve Středočeském kraji se rozvíjí plynule dále, budou pro její potřeby uvolněna čísla od 501 do 750. Z tohoto důvodu dojde k přečíslování všech nočních linek PID a vybraných denních městských a regionálních linek.
51à91, 52à92, 53à93, 54à94, 55à95, 56à96, 57à97, 58à98, 59à99
501à901, 502à902, 503à903, 504à904, 505à905, 506à906, 507à907, 509à909, 510à910, 511à911, 512à912, 513ànahrazena příměstskou linkou 953, 514à914, 515à915
601à951, 602à952, 603à953, 604à954, 605à955, 606à956, 607à957, 608à958, 609à959, 610à960
původní číslo |
nové číslo |
trasa |
251 |
211 |
Nádraží Klánovice – Sídliště Rohožník |
253 |
190 |
Smíchovské nádraží – Na Beránku |
260 |
210 |
Nádraží Klánovice – Netušilská |
261 |
221 |
Černý Most – Klánovice |
262 |
212 |
Nádraží Klánovice-sever – Nepasické náměstí |
263 |
208 |
Depo Hostivař – OC Štěrboholy – Bezděkovská |
269 |
209 |
OC Čakovice – Ve Žlíbku – Nádraží Uhříněves |
původní číslo |
nové číslo |
trasa |
401 |
651 |
Nespeky – Hrusice |
402 |
652 |
Kostelec n. Č. l. – Oleška, Krymlov |
403 |
653 |
Ondřejov – Kaliště, Poddubí |
404 |
654 |
Kostelec n. Č. l. – Stříbrná Skalice |
405 |
655 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Úvaly |
406 |
666 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Káraný |
407 |
667 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Skorkov – Brandýs n. L.-St. Boleslav |
409 |
659 |
Český Brod – Kostelec n. Č. l. |
410 |
660 |
Český Brod – Kostelec n. Č. l. |
411 |
661 |
Český Brod – Lysá nad Labem |
412 |
662 |
Čelákovice – Kouřim |
413 |
663 |
Kralupy nad Vltavou – Újezdec |
414 |
664 |
Černošice – Vonoklasy |
415 |
665 |
Černošice – Karlík |
416 |
656 |
Hovorčovice – Zlonín – Hovorčovice |
417 |
657 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Odolena Voda |
418 |
658 |
Neratovice – Odolena Voda |
419 |
669 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž |
420 |
670 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž |
184 z důvodu posílení provozu metra A je linka zkrácena o úsek Vypich – Hradčanská
202 na své trase obousměrně zajíždí do zastávek Bakovská v ulici Bakovské
213 každý druhý spoj linky je prodloužen po trase linky 232 o úsek Horčičkova – Křeslice – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Nádraží Uhříněves
226 nová linka v trase Háje – Uhříněves – Venušina – Kolovraty – Lipany – Benice (náhrada za linky 265 a 267)
227 nová linka v trase Háje – Uhříněves – Kolovraty – Nedvězí (náhrada za linku 267)
228 nová linka v trase Nádraží Uhříněves – Benice (náhrada za linku 265)
229 nová linka v trase Depo Hostivař – Uhříněves – Hájek – Královice (náhrada za linku 266)
232 je zrušena (v její původní trase provoz plně nahrazen a posílen prodloužením linky 213)
265 je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 228)
266 je zrušena (plně nahrazena novou linkou 229)
267 je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 227)
572 nová školní linka v trase Dolnokřeslická – Nové náměstí – Uhříněves – Nádraží Uhříněves
513 je zrušena (všechny spoje linky prodlouženy za hranice Prahy a začleněny do linky 953)
901 změna trasy původní linky 501: Anděl – Smíchovské nádraží – Novodvorská – IKEM – Kunratice – Šeberov – Opatov – Na Košíku – Strašnická – Skalka (v úseku Anděl – Jinonice nahrazena provozem nové linky 908)
906 prodloužení trasy původní linky 506 o úsek Nové náměstí – Benice – Kolovraty – Nedvězí
908 nová noční linka v trase Anděl – Malvazinky – Jinonice (náhrada za zkrácenou linku 501)
953 původní linka 603 je posílena o všechny spoje zrušené linky 513, linka je trvale vedena přes zastávku Nový Prosek
956 původní linka 606 je, po zavedení trvalé noční obsluhy Kunratic linkou 901, do Jesenice, Psár a Jílového u Prahy nově vedena přes zastávku Betáň
původní název |
nový název |
linky |
Bělocerkevská |
Volyňská |
175 |
Na Groši |
Záveská |
175 |
Nad Malou Ohradou |
Malá Ohrada |
142 |
Nádraží Čakovice |
Za Avií |
136, 140, 158, 166, 202, 351, 377, 511 (911) |
Malá Ohrada |
Archeologická |
142, 184, 504 (904), 566 |
Osecká |
Dvorní |
162 |
Spořická |
V Kratinách |
169, 202 |
Skládka Chabry |
Klášterecká |
202 |
Hlavní město Praha v rámci zlepšení podoby a vybavení zastávek veřejné dopravy pověřilo organizaci ROPID uspořádáním veřejné soutěže na nový vzhled zastávkového označníku a elektronického odjezdového panelu, dvou základních informačních prvků zastávek povrchové veřejné dopravy.
„Nová podoba těchto prvků by měla přinést nejen důstojnou a jednotnou tvář veřejné dopravy, ale také výrazně zlepšit informovanost cestujících čekajících na příjezd tramvaje či autobusu. Nové zastávky by měly být nejen hezčí, ale také chytřejší,“ uvádí náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro oblast dopravy Petr Dolínek.
„Soutěž na design zastávkového označníku a elektronického odjezdového panelu je součástí připravovaného Standardu přestupních bodů a zastávek povrchové dopravy PID, který je společným projektem městských organizací ROPID, IPR a také Dopravní fakulty ČVUT v Praze, a který definuje tolik potřebné jednotné standardy v oblasti infrastruktury přestupních uzlů a zastávek hromadné dopravy v Praze i okolí,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Nastavená spolupráce s ostatními městskými organizacemi je zárukou vzájemné provázanosti jednotlivých projektů týkajících se různých prvků zastávky i městského mobiliáře jako celku,“ dodává Dolínek.
Označník zastávky veřejné dopravy je jedním z výrazných a charakteristických prvků ve veřejném prostoru, upozorňuje na přítomnost veřejné dopravy a slouží i jako orientační prvek v daném území. Z tohoto důvodu by na něj měly být kladeny nároky nejen z hlediska jeho praktické funkce, ale i jeho designu. V současné době existuje mnoho typů označníků používaných jak na území Prahy, tak i Středočeského kraje. Jedním z cílů, které byly deklarovány při schvalování projektu Standard přestupních bodů a zastávek povrchové dopravy PID, je budoucí sjednocení podoby a modernizace vzhledu zastávkových označníků PID tak, aby splňovaly současné požadavky na design prvků ve veřejném prostoru a podtrhly kvalitu moderního integrovaného dopravního systému.
Kromě označníku zastávky veřejné dopravy byl do této designové soutěže zahrnut i elektronický odjezdový panel. Samostatně stojící elektronický informační panel zobrazující odjezdy spojů ze zastávky v reálném čase je jedním ze základních moderních prvků informování cestujících ve veřejné dopravě. Praha je jedno z posledních vyspělých měst v Evropě bez většího rozšíření těchto prvků. Definice designu tohoto prvku je prvním krokem pro následné žádoucí rozšíření těchto efektivních prvků informování cestujících na zastávkách PID.
Předmětem soutěže je tedy design zastávkového označníku a návrh designu elektronického odjezdového panelu, základních prvků vybavení zastávek a přestupních bodů veřejné dopravy zahrnutých do systému PID.
Cílem otevřené graficko-designerské soutěže je nalézt kultivovanou podobu obou prvků tak, aby spolu vzájemně vizuálně korespondovaly, splňovaly všechny funkční požadavky a umožňovaly flexibilní řešení v závislosti na různorodých požadavcích.
Základní požadované vlastnosti obou prvků:
Soutěž je navržena jako veřejná (s otevřenou účastí) a proběhne jako dvoukolová. Na základě návrhů předložených v 1. kole vybere odborná porota, složená jednak z odborníků z kompetentních městských institucí (ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy, IPR hl. m. Prahy) a jednak z nezávislých uznávaných odborníků z oboru architektury a designu, tři postupující autory, kteří ve 2. kole předloží prototyp označníku. Označník bude poté veřejně testován přímo na vybraných veřejných prostranstvích po dobu několika měsíců. Porota pak ve 2. kole vybere konečného vítěze.
Výsledkem soutěže bude design a výrobní dokumentace obou prvků, která bude následně zakotvena ve Standardu přestupních bodů a zastávek povrchové dopravy PID a začne být implementována při postupné obnově zastávek či doplňování nových prvků dle standardu.
V případě vyhlášení soutěže do léta 2017 lze očekávat zahájení testování prototypů v průběhu léta 2018 a vyhlášení konečného vítěze včetně zahájení následné implementace do konce roku 2019.
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena