Do práce na kole

26. 2. 2016

V měsíci květnu se Říčany podruhé zapojí do celonárodní akce Do práce na kole.

Kolikrát budete vy schopni použít kolo při cestě do zaměstnání? Kolik kilometrů za měsíc při těchto cestách najezdíte? Porazíte v pravidelnosti konkurenční tým z vaší firmy? A budete lepší než tým „vedení města Říčany“?

Na webu sledujte přihlášky a objednejte si včas účastnické tričko. V průběhu května pak budete moci při „akcích na triko“ čerpat různé slevy.

Město hledá další partnery akce – chcete účastníkům v určitý den v květnu nabídnout zdarma kávu, zmrzlinu, pivo či jakoukoliv službu „na triko“? Anebo chcete věnovat cenu pro vítěze soutěží vyhlášených v našem městě? Nabídneme vám zajímavou reklamu na celostátním webu i v Říčanech.

www.dopracenakole.net

David Michalička,
david.michalicka@ricany.cz

 

Co město plánuje pro cyklisty?

Inline a cyklostezka Mnichovice-Kolovraty – Město Říčany spolu se sousedními obcemi projektuje cyklostezku Mnichovice-Všestary-Světice-Říčany-Kolovraty. V úseku od nás do Kolovrat by měla být stezka vhodná i pro inline bruslení, podél stezky by měla vyrůst odpočinková místa, piknikoviště atd. Realizace závisí na souhlasech vlastníků pozemků a na získání dotace. Když to dobře půjde, mohlo by se začít stavět již v roce 2017.

Cesta od nádraží k Tescu a interieru – V trase zrušené vlečky by měla vzniknout rychlá propojka pro pěší a cyklisty od ulice K podjezdu (pod Sportem) k Tescu a dále do průmyslového areálu. Lidé by se díky této cestě vyhnuli nepříjemnému úseku po Černokostelecké. Stavbu, která je zatím na papíře, připravuje majitel pozemků v areálu, firma Contera.

Podchod pro pěší a cyklisty pod tratí - Ve stejné lokalitě hodlá město obnovit starý podjezd pod tratí (od Sportu do ulice Nádražní a 17.listopadu). Záměr je kvůli potřebným přeložkám sítí a budování bezbariérových ramp relativně nákladný, takže realizace je podmíněna získáním dotace. Zatím se upravuje projekt.

Stezka z Voděrádek do Kuří – Letos se začne projektovat stezka propojující tyto dvě městské části. Cesta by měla na začátku i konci navázat na síť stezek do okolních obcí.

Cykloobousměrky – také vám vadí, že na kole nesmíte do jednosměrky? V jiných městech to již léta funguje, ale u nás zatím stále čekáme na první vlaštovku. Jako prioritní jsme vytipovali jednosměrky kolem volnočasového centra Na Fialce, dále jednosměrné úseky Bezručovy ulice u školy a u nemocnice. Další ulice by měly následovat. Máme zpracované projekty dopravního značení a úprav, ale čekáme na souhlas dopravního inspektorátu Policie ČR a silničního úřadu, kteří nejsou novinkám zrovna nakloněni. Je mi líto, že jsem nesplnil svůj slib realizovat první „obousměrku“ do konce roku 2015. Snad se to podaří co nejdříve.

 

Doprava ve městě – jaké má řešení?

Tranzit kamionů, věčné dopravní zácpy, nedostatek parkování. Stačilo by tranzit městem zakázat, dobudovat obchvaty a průtahy, zvětšit parkoviště v centru. Řešení kritické dopravní situace v Říčanech se zdá jednoduché. Nebo ne?

Jenže – čím více prostoru automobilům nabídneme, tím více jich k nám přijede.

A navíc, doprava přeci neznamená jen silnice a parkoviště pro auta. Doprava je také MHD, cyklo a pěší. Právě infrastrukturu pro tyto, typicky městské druhy dopravy, bychom měli nejvíce posilovat. Teprve tehdy, když se nebudeme bát pustit dítě do školy pěšky a na poštu či na vlak dojedeme pohodlně na kole, můžeme občas nechat auto doma. Neplatí to vždy a pro všechny, ale preference udržitelné mobility je moderní trend od Skandinávie po Rakousko. Chceme tedy zlepšovat podmínky a zajistit bezpečí pro slabší (děti, pěší, cyklisty) a více regulovat vjezd autem. Vezmu to ale pěkně postupně.

Tranzit – Protože ŘSD již opravuje mostek přes Rokytku, díky jehož stavu dosud platil zákaz těžkých kamionů na Černokostelecké, může se sem tranzit vrátit již na začátku léta. Město se pokouší využit nové legislativy k zákazu dálkového tranzitu na Říčanské II/101 a v Široké II/107. Na Černokostelecké jednáme o instalaci průjezdných vah pro kontrolu přetížených aut. V neposlední řadě se budeme snažit zavést nízkoemisní zónu, která by umožnila vjezd aut ještě více regulovat.

Obchvaty – Obchvat Černokostelecké je prakticky nemožný, není kudy. Situaci v Říčanech by do značné míry řešilo dokončení okruhu kolem Prahy (SOKP 511) a také plánovaná propojka z D1 na Černokosteleckou (Všechromy-Vojkov). Centru Říčan by mohla pomoci i Solná stezka. Všechny tyto stavby jsou ale záležitostí státu či kraje a v horizontu 5 let pravděpodobně dokončeny nebudou.

Parkování – Město chce vybudovat kapacitní parkoviště u nádraží, kde jednáme s několika majiteli pozemků včetně ČD. Jednáme též o zřízení dalšího parkoviště poblíž náměstí. Jako nutné vidíme zavedení systému rezidentních parkovacích zón v širším centru, abychom ochránili majitele místních nemovitostí, ale také umožnili krátkodobé parkování u obchodů, sportovišť či škol. Osobně doporučuji do samotného centra jezdit autem minimálně, méně stresující je přijet MHD, na kole či přijít pěšky 

MHD – Vlaková doprava funguje dobře. Pro cestující v autobusech chystá město elektronické jízdní řády na zastávkách, kde každý uvidí odjezd příštího spoje včetně případného zpoždění. Město též jedná s ROPID o posílení některých linek a koketujeme i s myšlenkou obnovení tzv.“místňáku“, tedy autobusové linky pouze pro Říčany a přidružené městské části. Dopoledne by autobus svážel děti do škol, zbytek doby by pravidelně objížděl nejdůležitější místa.

Chodci, děti – Pro pěší v centru chystáme například rozšíření pravého chodníku na 17.listopadu od náměstí až k lékárně, budovat bychom v případě dotace chtěli chodníky u Pacova i v jiných městských částech. Pro místní školy chystáme projekt Bezpečné cesty do škol ve spolupráci s Nadací Partnerství. Spolu s dětmi a rodiči vytipují odborníci kritická místa, dopravní inženýr pak navrhne jejich nápravu.

O infrastruktuře pro cyklisty se detailněji píše v jiném článku.

David Michalička, radní

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena