Říčanská radnice pro vás – 3. díl

4. 4. 2021

Dopravu v Říčanech řeší každý

Jestli něco trápí občany Říčan, je to doprava. Vlastně lépe řečeno množství aut, kterých je prostě až příliš moc. Ráno v dopravní zácpě k dálnici, před školou, všude na ulicích, na náměstí, u sportovišť. A možná nejvíce řeší každý svou ulici. Mladým rodinám vadí zejména rychlá jízda a nebezpečí z toho plynoucí pro chodce a děti. Starší občany zase trápí hluk a otřesy, které souvisí s intenzitou dopravy na ulici. Tak jako tak, přetížené Říčany chceme a musíme řešit.       

 

Říčany průjezdnější

nebo příjemnější?

Průjezd městem chceme samozřejmě co nejplynulejší. Nikdo nechceme čekat v kolonách. Vysoké procento aut, která se v Říčanech pohybují, zde ale pouze projíždí. Důvodem je mimo jiné velký a nekontrolovaný rozvoj v sousedních obcích, které na rozdíl od Říčan a Klidného města výstavbu často moc nebrzdí (konkrétní data najdete na dalších stranách tohoto čísla). Je nadmíru důležité tato auta udržet na hlavních tazích a nezatahovat tranzit do obytné zástavby. Objížděním hlavních silnic se totiž jen další ulice a uličky stanou méně bezpečné a zhorší se zde kvalita bydlení. Výsledkem navíc často není ani plynulejší průjezd - když se vozidla v jiném místě zase napojují zpět na hlavní tah, dochází naopak k celkovému zpomalení.

Typicky je to vidět ráno, když auta přijíždějící od náměstí s předností na kruhovém objezdu u hřbitova způsobují kolonu na hlavním tahu II/101 až k Lihovaru. A tak velká část aut přijíždějících od Úval sjíždí na centrum, aby pak u hřbitova měla také přednost. Podobně od Mukařova zase sjíždí auta do Olivovy, Smiřických i jinam, aby mohla opět přes centrum a náměstí objet kolonu na Říčanské. A spirála dopravní špičky a nervozity v celém městě se roztáčí, ačkoliv ve výsledku se prakticky všechna tato auta zase potkají na stejné silnici II/101, aby jela společně k dálnici. 

Já osobně proto volím „příjemnější“ a také bezpečnější Říčany. Nemusím přeci nutně projet autem tou nejkratší cestou sousedům pod okny, i když by to šlo jistě profrčet hodně rychle. Vždyť tamtudy chodí děti do školy a cesta je úzká. Ani já bych nebyl rád, kdyby naší boční ulicí najednou proudily tisíce aut jen proto, že řidiči ve svém spěchu ušetří půl minuty. Co nejdelší část našich cest by se měla odehrávat po hlavních silnicích, které jsou na to uzpůsobeny. V rezidentních čtvrtích by měla být doprava naopak zklidněna – ideálně zóna 30km/hod včetně moderních zpomalovacích prvků (šikany, zvýšené křižovatky a přechody, …). Toto je mým dlouhodobým cílem.

Mnozí z vás se teď ozvou: „A co my, kdo bydlíme na hlavní? Jak snížíte dopravu zde?“ Na Černokostelecké, Říčanské, ale ani na Široké, Rooseveltově, Olivově, Smiřických a dalších klíčových trasách, nejde aplikovat stejná opatření jako v rezidentních částech. Tyto ulice jsou součástí nadřazené silniční sítě a tudy se má skutečně odehrávat průjezd městem. Samozřejmě též s určitými limity. Na druhou stranu, tyto ulice mají být opatřeny kvalitním povrchem (aby nezpůsoboval hluk a rázy), bezpečnými chodníky a přechody, veřejným osvětlením, zelení atp. Bydlení na hlavní má své nevýhody i výhody. Na jedné straně je zvýšený hluk a prašnost z provozu, na straně druhé se člověk rychle dostane autem z města, má pěkný chodník nebo to má třeba blízko na autobus či vlak.

Město Říčany se snaží systematicky zlepšovat stav a vzhled hlavních tahů  - Olivova, Štefánikova, Rýdlova, Politických vězňů a další – pamatujete si, jak vypadaly před pár lety? Všechny tyto ulice byly opraveny pod vedením Vladimíra Kořena a patří mu za to velký dík! V posledních letech se daří ve spolupráci s krajem zlepšovat i stav krajských silnic – Říčanská, Lipanská, Rooseveltova (kostky dole se nepovedly a zkusíme s tím něco udělat). Brzy se snad dočkáme též rekonstrukce Kolovratské nebo Voděradské, které již kraj projektuje. V hledáčku máme samozřejmě i povrchy 17.listopadu, Široké a hlavně Masarykova náměstí. Celé centrum by v budoucnu po rekonstrukci náměstí mělo být též zklidněné a přívětivější pro pěší a či posezení na zahrádce. Samostatným příběhem je Černokostelecká. Tato společná investice ŘSD a města se dlouho připravuje a výsledek by měl být ozdobou města. Začátek stavby je ale nejen kvůli COVIDu odložen zatím na příští rok.  

Obchvat Říčan?

S výjimkou velmi potřebného Pražského okruhu (SOKP) od D1 do Běchovic a s ním souvisejících napojení jsou další silniční stavby v okolí Říčan velmi diskutabilní. Nové silnice prokazatelně generují další dopravu, hluk a v neposlední řadě také výstavbu. A to nejen obytnou, ale též obchodní a logistickou. A tato výstavba opět přináší další auta. V neposlední řadě je každá kapacitní silnice velkou bariérou v území pro lidi i zvířata.

Osobně si sice dovedu představit lokální propojení krajských silnic mimo Říčany, aby se odklonila tranzitní doprava  z centra města. Silnice by teoreticky mohla být zahloubená, lemovaná zelení včetně mimoúrovňových přechodů pro lidi i zvířata. Ovšem rizika spojená s přivedením další dopravy, tlak na halovou výstavbu a zejména obrovská finanční zátěž pro město mi přijdou v současné době neúměrné.

Jsem však otevřen debatě, a proto jsem v březnu svolal setkání starostů Světic, Strančic, Všestar, Tehova, Mnichovic a zástupců kraje na toto téma. Shodli jsme se na tom, že kraj zpracuje důkladný směrový průzkum dopravy (ideálně z dat mobilních operátorů z doby před covidem) v celém regionu a posoudí výhody případných nových staveb. Jako nejzajímavější se většině stále zdá propojka dálnice a Černokostelecké (přeložka II/107) ze Všechrom k Vojkovu za předpokladu, že bude provedena maximálně citlivě vůči území a přírodě. Objevily se i nápady na dílčí zkapacitnění několika stávajících komunikací v regionu. Uvidíme, jaké kroky nám průzkum doporučí.

Jsem spíš názoru, že silnic máme ve svém okolí již dost. Dálnici D1 máme na kraji našeho katastru a je vlastně jižním obchvatem města. Ze západní strany zase jednou bude stát Pražský okruh. Co je zásadní - v žádném případě nechci jakoukoliv stavbou silnice ukrajovat náš les. To je to nejcennější, co máme a měli bychom jej naopak rozšiřovat.

Tohle je moje ulice

Asi každému z nás nejvíce záleží na místě, kde žijeme. Náš dům, naše ulice. Chceme se zde cítit dobře a bezpečně. (Tento článek není prosím věnován kvalitě komunikací v Říčanech. Naše silnice i chodníky jsou stále podinvestované a tomuto tématu se budu věnovat v jedné dalších částí seriálu.)

Vracím se k dříve zmíněnému zklidňování obytných ulic. Nikdo z nás nechce, aby naší ulicí jezdilo příliš mnoho cizích aut. Vždyť u nás je to přece hlavně pro rezidenty. Na druhou stranu, všichni jsme zvyklí hledat si nejkratší a nejrychlejší cesty. Když spěcháme, bereme to, kudy to jen jde. Jenže tam také bydlí rezidenti …

Proto chci velmi požádat o zamyšlení a respekt k ostatním lidem, kteří také chtějí bydlet v relativním klidu. Zkusme snížit rychlost, jezdit citlivě vůči okolí a pokud možno volme co nejdelší část trasy po hlavních ulicích. Jakmile totiž doprava (často jen tranzitní) v některých obytných částech vzroste nad únosnou míru, musí město chránit primárně občany v dané lokalitě. Já raději strávím o 3 minuty déle v autě cestou domů, když budu vědět, že děti si mohou jít bezpečně zakopat na ulici.

Nejbližší krok, který nás čeká, je zklidnění dopravy v ulici Jizerská (a celém okolí stanovením krátkého jednosměrného úseku). Tato třaskavá informace mi vynesla dost nevybíravých označení a urážek na facebooku. Jenže zkuste si představit, že by ve vaší boční uličce najednou jezdily místo několika málo rezidentů 4 tisíce aut denně jen proto, že to mají o kousek kratší do jiné části města nebo dokonce úplně jinam. Podobná opatření město v minulosti zavedlo například v ulici Bezručova (objíždění semaforu na Černokostelecké), v Mozartově (vyhýbání se křižovatce s Říčanskou), Škroupově (průjezd od zimního stadionu) a na mnoha dalších místech. Vždycky takové opatření způsobí velký poprask, ale většinou se osvědčí. Velmi prosím, nechme i tomuto opatření čas a porovnejme pak společně data z měření.

Váš starosta
David Michalička

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena