Říčanský kurýr
Objíždění jednosměrky v Jizerské navýšilo provoz v okolních ulicích i na náměstí
Obyvatelé z okolních ulic jsou znepokojeni
Další jednání radnice a obyvatel lokality „říčních ulic“ nad tímto a možná dalšími návrhy bylo stanoveno na 11. listopadu 2021 v MŠ Zahrádka. |
Vedení říčanské radnice se opět sešlo s rezidenty na téma ulice Jizerská. Jak totiž slíbilo, byl vyhodnocen provoz po zavedení krátkého jednosměrného úseku v této ulici s dopady na dopravu v okolí a na náměstí. Výsledky měření představil dne 22. září v KC Labuť doktor Petr Kumpošt z dopravní fakulty pražské ČVUT. Ohlasy obyvatel i čísla ukazují, že se doprava z části „přelila“ do několika dalších ulic v lokalitě. Od účastníků jednání (obyvatel okolních ulic) vznikl návrh možného řešení v režimu jednosměrek, který chtěli s místními v dotčených ulicích připomínkovat.
Z výsledků představených v KC Labuť vyplývá, že po zavedení krátkého jednosměrného úseku se provoz v ulici Jizerská výrazně snížil. Omezení ve směru k Široké bylo zvoleno na základě dat o průjezdu, kdy odpolední čísla byla před zavedením výrazně vyšší než ranní. Připomeňme, že před zavedením opatření denně projelo kolem domů v Jizerské až 2,5 tisíce aut, což je hodnota na úzké místní komunikaci velmi vysoká. Místní si změnu velice pochvalují, protože jejich kvalita života výrazně stoupla a to i přesto, že dochází poměrně často k porušování zákazu vjezdu a stále zde projede až 1 700 aut za den. Městská policie zde zaznamenala bezmála na tři stovky prohřešků a vybrala 75 tisíc korun na pokutách.
Studie ovšem potvrdila i to, co se dalo očekávat - že řidiči budou hledat náhradní objízdnou trasu a dopravní zátěž se z části přesune do okolních ulic. To se bohužel také stalo. Na vedení města se začali obracet obyvatelé z ulic Otavská, Vltavská, Labská a dalších. Stanovené dopravní značení „Průjezd zakázán“, které bylo umístěno do ulic Labská a Vltavská na křížení s Voděradskou, řidičům v tranzitu důsledně nebrání.
Mnozí také sjíždějí z přetíženého přivaděče II/101 již na Voděrádky a pokračují Otavskou do blízkých oblastí, kde bydlí (třeba kolem Marvánku). Ještě více řidičů však tranzituje dál přes centrum do dalších obcí ve snaze objet náměstí, kde se v odpoledních hodinách tvoří kolona. Ve Vltavské byla obousměrná intenzita před zavedením opatření cca 50 - 70 vozidel/den. Po zavedení to bylo 230 - 250 vozidel/den. V Labské byla obousměrná intenzita před zavedením opatření cca 190 - 210 vozidel/den. Po zavedení to bylo 540 - 570 vozidel/den.
Celý problém tkví bohužel zejména v nedostatečné nadřazené infrastruktuře - chybějící Pražský okruh, přetížená Říčanská II/101, okružní křižovatky u hřbitova a u Lihovaru a v neposlední řadě i ucpaná Černokostelecká I/2. Ve spolupráci s krajem i ŘSD se snažíme hledat cesty ke zkapacitnění stávajících silnic a křižovatek, aby řidiči nemuseli hledat objízdné trasy přes centrum a mohli jet po hlavních komunikacích, které jsou pro tranzit určeny.
Na projednání byli přítomni převážně obyvatelé Jizerské ulice, ale dorazili i nespokojení obyvatelé z Labské, Otavské a z okolí Marvánku. Záměrem jejich návrhu na systém jednosměrek (zveřejněn na webu města), který měli rezidenti projednat se sousedy, bylo co nejvíce znepříjemnit průjezd lokalitou pro tranzitující řidiče.
Tím se ovšem mírně komplikuje příjezd i rezidentům a mnozí se obávají nárůstu aut v ulicích, kde dříve velký provoz nebyl. Měření na náměstí žádný extrémní nárůst nezaznamenala, došlo zde spíše k mírnému nárůstu. I to však mnohé řidiče odrazuje od čekání. Ulice Kolovratská je z důvodu rekonstrukce mostu uzavřená. Někteří dokonce vjíždějí v uzoučké jednosměrce V Podskalí do zákazu vjezdu, kde dochází ke konfliktům. Snaha radnice pomoci rezidentům v Jizerské, kteří měli naprosto oprávněné výhrady k intenzitě provozu, však naráží na další a další výhrady rezidentů širšího okolí. Již v minulosti byla zavedena dopravní opatření, která budila velké emoce a diskuze, ale po jejich zavedení rezidenti uznali, že to byla správná cesta (např. Dvořákova a Mozartova). V této lokalitě se však velmi vážně uvažuje o návratu do původního dopravního režimu.
I když je Středočeský kraj protkán hustou silniční sítí, kapacita komunikací nestačí tempu nárůstu počtu obyvatel v této oblasti. Velké dopravní stavby, které jsou v režii státu či kraje, jako Tehovská spojka, jsou hudbou daleké budoucnosti a neřeší současné problémy. Projekt Solné stezky, který mnozí v souvislosti s problémy v Jizerské skloňují, byl definitivně vyřazen z plánů Středočeského kraje, neboť s ním okolní obce nesouhlasily. Navíc tranzit od D1 směrem do centra Říčan a na Mukařov by tato silnice stejně nevyřešila.
Definitivní rozhodnutí je na vedení radnice, ale je jistě i na obyvatelích dotčených lokalit, zda budou ochotni nést část dopravní zátěže a určitý osobní diskomfort jednosměrek, nebo se zrušením jedné dopravní značky přenese zátěž zpět do jedné ulice.
Kateřina Lauerová, Tisková zpráva města