Portál občana

29. 3. 2019

Město spustilo novou aplikaci pro elektronickou komunikaci s občany

Na konci února 2019 přešel do ostrého provozu nový systém pro on-line komunikaci mezi občanem a městským úřadem. Takzvaný Portál občana bude zajišťovat elektronické vyřízení životních situací a poskytovat přehled o stavu jejich zpracování. Samoobslužná komunikace občan - úřad nahradí osobní nebo poštovní kontakt mezi stranami (občan - úřad) a umožní vyřídit závazek či podání prostřednictvím elektronických on-line formulářů, a to i mimo úřední hodiny, a zjednoduší a zrychlí práci úřadu. Systém mohou využívat rovněž podnikatelé, a to fyzické i právnické osoby. Říčany jsou tak jedním z prvních měst v republice, které uvádí do praxe elektronizaci veřejné správy. Systém Portál občana byl realizován za spolufinancování EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a vznikl za spolupráce IT odboru Městského úřadu a společnosti DATRON, a.s.

 

Služby, které Portál občana poskytuje

Portál občana je rozdělen na veřejnou část a na neveřejnou část, která je přístupná po přihlášení/registraci občana. Veřejná část obsahuje seznam životních situací a jejich popis, jak v nich má občan postupovat (stavební povolení, registrace vozidel, řidičské průkazy, občanské průkazy, cestovní pasy, matrika, živnostenské podnikání, vodoprávní úřad, odpady, a mnoho dalších). Dále si může občan v neveřejné části stáhnout potřebné formuláře pro jednotlivé životní situace, vytisknout, vyplnit je a doručit na podatelnu města. Ve veřejné části portálu najde občan také kompletní seznam kontaktů na pracovníky úřadu.

Přístup do neveřejné části Portálu občana vyžaduje jeho registraci v systému, aby byl občan jednoznačně identifikovatelný. V této části portálu získá uživatel další individualizované služby a možnost elektronického podání formulářů. Formuláře se automaticky předvyplňují známými údaji o přihlášené osobě nebo podnikatelském subjektu. Občan nebo firma budou moci sledovat historii odeslaných formulářů a stav jejich projednávání. Registrovaný občan může přes portál hradit platby on-line (platební brána). V současnosti se tak dají platit poplatky za psa a za odvoz odpadu. Užitečnou funkcionalitou portálu je tzv. „hlídací pes“, který umožňuje nastavit upozornění na končící platnost dokladů. Upozornění přijde občanovi na uvedený e-mail.

 

Kde Portál občana najdu

Přístup na Portál občana najdete na stránkách města (www.ricany.cz), v sekci Radnice/Potřebuji si vyřídit. Nebo na odkazu: https://obcan.ricany.cz/obcan/

 

Jak se na Portál občana přihlásit

(neveřejná část)

Přihlásit se na Portál občana je možné několika způsoby:     

a) přes moje ID

b) přes datovou schránku

c) přes elektronickou eObčanku (je potřeba čtečka čipových karet + aplikace eObčanka)

Na závěr chci požádat obyvatele Říčan, aby Portál občana vyzkoušeli, aby měli odvahu se zaregistrovat a aby systém aktivně používali. Bude to ku prospěchu jejich a ku prospěchu pracovníků městského úřadu.

 

Vladimír Polánský

radní města za KM

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2019 Všechna práva vyhrazena